Beste allemaal,
Er spookt al een tijdje een gedachte door mijn hoofd die ik al eerder had willen posten. Dat heb ik tot nu toe niet gedaan vanwege een soort van angst voor verkeerde interpretaties.
Toch wil ik het balletje maar eens opgooien, want mijn nieuwsgierigheid heeft de overhand gekregen.
De vraag die ik heb is waarom er zoveel mensen zijn die een bijna automatisch probleem hebben met de autoriteit van politieagenten. De agent is, zolang men hem zelf niet heeft gevraagd te komen, een ongenode gast.
Ik heb het gevoel dat men er bij voorbaat vanuit gaat dat een politieagent zijn baan wel zal hebben gekozen omdat hij een bepaalde hang naar macht heeft. Machtswellust.
Men heeft een bepaalde maatschappijvorm of staatsvorm, gebaseerd op bepaalde principes. Die principes moeten bewaakt worden om het goed functioneren van de maatschappij te garanderen. Er zijn mensen nodig om die principes, die in wetten zijn vastgelegd om ervoor te zorgen dat die principes ook worden nageleefd, te garanderen. Om die wetten te bewaken zijn er mensen nodig. Zou het niet zo kunnen zijn dat er mensen zijn die zich vrijwillig opwerpen om een dergelijke, best lastige taak, op zich te nemen, ten behoeve van die maatschappij? Waarbij die mensen er echt in geloven dat die maatschappij gebaseerd is op juiste, menswaardige principes. Het is uiteraard duidelijk dat er staatsvormen zijn waarbij deze principes op z'n minst twijfelachtig zijn. Maar in een democratie als de onze is dat toch anders?
Kiezen om bij de politie te gaan uit een soort idealisme dus? Hetzelfde soort idealisme eigenlijk dat mensen ertoe noopt om vrijwillig bij het leger te gaan? Niet omdat ze het fijn vinden om een wapen te mogen hanteren, maar omdat ze het belangrijk vinden om in geval van nood hun land te verdedigen?
Het moge duidelijk zijn dat ik deze vraag niet zomaar stel. Er zijn parallelen tussen moderator en politieagent. Forum als maatschappij, forumregels als wetten. Vanuit die hoek komt mijn nieuwsgierigheid. Echter gaat het mij er hier niet om hier een soort "carte blanche" voor het handelen van moderators te creëren. Ik ben oprecht benieuwd naar de mechanismen, meningen, persoonlijke ervaringen die ervoor zorgen dat men doorgaans problemen lijkt te hebben met bepaalde vormen van autoriteit.
Dus waarom wordt de politieagent (en in het klein: de moderator) regelmatig automatisch met argusogen bekeken? Hoe zien jullie dat?