Ik ben begonnen met lezen van het boek "elegant universe" van Brian Greene. Ik heb nu in het kort de special relativity en general relativity gehad. Ik heb geleerd dat de lichtsnelheid de maximaal haalbare snelheid is. Uit de relativiteitstheorie blijkt dat het licht dus niet veroudert (vanuit ons perspectief?). Er stond ook in het boek dat het licht sinds de oerknal geen seconde ouder is geworden. Ik heb echter ook geleerd dat de snelheid van licht door bijv. water kleiner is dan die door vacuüm. Staat de tijd voor licht dat zich door water beweegt dan níet stil?
Uit E=mc^2 blijkt dat iets wat een massa heeft nooit de snelheid van licht kan halen, omdat het dan een oneindig grote massa krijgt. Waarom kan een foton dan niet sneller dan de lichtsnelheid? Ik heb namelijk begrepen dat een foton een energiepakketje is en daarom geen massa heeft.
Klopt het dat een foton geen massa heeft, maar dat een foton wel wordt afgebogen door de zwaartekracht doordat je een massa aan een foton kan toeschrijven m.b.v. E=mc^2?
Ik dacht dat het misschien handig zou zijn om de drie vragen die nu als eerste
in me opkwamen maar in één keer te stellen.
Bedankt al vast voor antwoorden/reacties.