Interssante vraag.
Toevlucht nemen tot
maar er zijn zovelen soorten middelen en de redenen om te nemen kunnen varieren, ergens je toevlucht in nemen is heel anders dan es leip worden op zaterdag avond of een paar biertjes na het werk.
Dus
Benzodiazepines?
Amfetamines?
Cocaine?
Alochol?
Psychedelica?
Het is dus wel een heel open vraag dus ik geef er een eigen draai aan.
Erbij moet natuurlijk ook een grote disclaimer komen dat dit geen wetenschap is maar speculatie en daarboven op is het maar de vraag of Hoogdbegaafdheid in alle gevallen dezelfde oorzaken heeft/ zelfde achtergrond heeft.
HB + LSD?
LSD breekt vaste patronen van perceptie af. Houdt je vast aan je eigen standpunt dan ervaar je een fractioneren van de realiteit en ben je je bewust van een heleboel dingen tegelijkertijd. Laat je het los en sta je open tegen zo'n ervaring dan ben je op een heel erg fijne plek waarin je oog in oog staat met de eeuwigheid en met een onzaggelijk begrip voor alles.
Belangrijk hieraan is dat dit begrip niet direct van intellectuele aard is maar een gevoelsmatige bevestiging. Dit is belagrijk om te begrijpen voor mensen die gewend zijn om dingen van nature heel makkelijk te begrijpen
. Je kunt er met je verstand niet bij! En als je dat dan toch probeer of doet dan zit je in een loop. En loops kunnen goed en slecht zijn maar zijn naar mijn mening niet de essentie van de LSD trip.
Als hoogbegaafdheid betekent dat je open staat voor ervaring en heel erg happy bent met jezelf/ lekker in je vel zit dan zie ik echter geen probleem.
Maar als we de normale verdeling bekijken dan zal een hoog iq vaak komen met andere minder prettige eigenschappen. Sociaal isolement omdat je weet dat je anders en je gewend bent in te houden omdat anderen ook wel eens een keer de oplossing mogen geven. Overactieve gedachten gang met betrekking tot een onderwerp van interesse.
LSD vormt een loep voor deze dingen. Dus sta niet gek te kijken dat wanneer je als HB'er een grote interesse hebt voor een wetenschapsgebied (pick any) je tijdens de trip heel erg diepzinnige realisaties kunt krijgen.
Dus die twee kunnen elkaar versterken. Zowel positief als negatief. Punt is dat HBérs van nature waarschijnlijk al in een andere "mindspace" zitten dan "normale" mensen. Dit wordt waarschijnlijk door een trip uitvergroot.