Stel dat je ooit alle wetten van de natuur zou hebben, en dat je een absolute zekerheid zou hebben dat deze kloppen (dit is natuurlijk onmogelijk, omdat je formules enkel experimenteel kan aantonen, maar hypothetisch gesproken). Dan zou je in feite, als je zou weten hoe het eerste moment van ons universum, de oerknal met andere woorden, er uitzag en er alle kenmerken van hebt, alles kunnen voorspellen.
Waar er sterren, zwarte gaten, nevels,
worden gevormd, maar ook het feit dat ik dit nu achter mijn computer zit te typen, met Jimi Hendrix op de achtergrond of wat ik straks zal doen of dat jij dit nu aan het lezen bent, aangezien alles wat er gebeurt, het gevolg is van het vorige en dat je met behulp van de wetten van de natuur het volgende kan berekenen. Dan zou je dus in feite heel de toekomst kunnen voorspellen en heb je eigenlijk geen vrij wil meer.
Tenzij je natuurlijk in een grotere macht, zoals God gelooft. Als je niet in zon grotere macht gelooft, kan je dan in principe alles wat je maar wil voorspellen. Dus als je niet gelooft, geloof je eigenlijk in het lot, want alles wat nog moet komen kan je voorspellen. Op school leerde ik dat als je gelooft dat je in het lot gelooft, maar dit zou dan eigenlijk juist omgekeerd zijn.
Ben ik juist of zit er een fout in mijn redenering?