Wilders kraamt naar mijn mening lichte nonsen uit. Hij zei gisteren ni De Wereld Draait Door (NL3) ook dat hij zeker 10 zetels gaat halen, toen Matthijs van Nieuwkerk hem vertelde dat hij op 0, 1 of 1 zetel staat (afhankelijk van het peilbureau).
Ik denk dat Wilders op zich wel een potentieel heeft van meer dan 10 zetels omdat hij vrij goed de onderbuikgevoelens vertolkt die een aanzienlijk deel van de mensen heeft; zwaarder straffen, harder optreden tegen fraude, als je een uitkering hebt moet je maar in de kassen gaan werken enz.
Hij zegt wat hij vind en hij vindt wat hij zegt, dat maakt hem betrouwbaar.
Ik denk echter dat Wilders onder de 5 zetels zal blijven door de tweestrijd tussen Balkenende en Bos.
Balkenende heeft als voordeel dat hij de premierbonus krijgt (ook al heeft hij zijn job niet goed gedaan ivm zijn 2 voorgangers).
Het CDA zal van veel VVD-kiezers een strategische stem krijgen, de PvdA zal van veel Groenlinks- en SP-kiezers een strategische stem krijgen.
De VVD is groter dan de combinatie van Groenlinks en de SP.
Dit is een groot voordeel voor het CDA.
Waar de PvdA zich aan kan vasthouden is het feit dat 40% van de mensen nog niet heeft gekozen. Deze mensen zullen rustig de debatten afwachten en op basis daarvan (wat ze er van vernemen op wat voor manier dan ook, de media hebben hier ook nog een hand in met de krantenkoppen en dergelijke) voor Bos of Balkenende kiezen.
Wouter Bos is intelligenter en creatiever. Balkenende heeft het voordeel dat hij een zeer betrouwbaar imago heeft en de premierstatus heeft, dat laatste beïnvloedt helaas een deel van de mensen.
Het wordt spannend.
Ik ben alvast aan het bidden dat Balkenende niet nog een keer premier wordt [o<
Ik vind hem een sympathieke man maar iets te licht voor deze job. Hij haalt het toch lang niet bij Kok of Lubbers en ik zie in Wouter Bos een groot politiek talent die de potentie heeft internationaal hoge ogen te gooien.