Ger schreef:
Albert daVinci schreef:Assassinator schreef:
dat vind ik dus totaal niet, omdat je kinderen negatief beinvloed. dus er moet zo objectief mogelijk onderwijs komen, daar hoort religeus onderwijs zeker niet in thuis. zo belemmer je kinderen om écht eigen keuzes te maken alleen omdat de ouders dat willen terwijl het 100% om het kind gaat en niet om de ouders.
Daar ben ik het niet mee eens. Ik heb katholieke ouders, ben naar een Rooms-Katholieke school geweest, maar heb er uiteindelijk zelf voor gekozen om niet gelovig te zijn. Bovendien, de kinderen worden beïnvloed door hun ouders en omgeving. Als ouders hun kinderen katholiek/protestants/joods/islamitisch/boeddhistisch/atheïstisch willen opvoeden, dan moeten ze dat gewoon doen. Het is juist verkeerd als een kind van de ouders A te horen krijgt, en van de leraar B. Dan raakt het kind verward, lijkt mij.
Daar kan ik me absoluut niet in vinden. Religie hoort niet in het onderwijs thuis. Voor mij is de koppeling van religie aan het onderwijs gelijk aan hersenspoeling.
Elk kind heeft het recht om zijn eigen keuze te maken, dat is échte vrijheid van onderwijs.
Slechts een kleine minderheid van de mensen in Nederland is practiserend Christen of Moslim, het gedoopt worden uit traditie tel ik natuurlijk niet mee als iemand nooit naar de kerk gaat.
Ook is het juist enorm belangrijk dat de kinderen op school met andere kinderen uit verschillende milieus in aanraking komen (arm vs rijk, stad vs dorp, sterk religieus vs atheïstisch enz). Dit bevorder mi de sociale cohesie in de maatschappij omdat we elkaar dan beter kunnen begrijpen. Voor een kakker is het goed als hij eens een vriendje krijgt die een bijstandsmoeder heeft, voor een practiserend gereformeerde is het goed als hij eens een atheïstisch vriendje krijgt enz.
Het gaat tegen dat wij een tunnelvisie krijgen.
Nog een laatste argument om tegen de koppeling van religie aan onderwijs te zijn is het gegeven dat deze zogenaamde religieuze scholen (60% van de mensen gaat naar een christelijke school terwijl minder dan 10% van de kinderen ook practiserend christen is) leerlingen mogen weigeren.
Soms omwille van hun achtergrond, soms omdat ze toevallig een wat mindere CITO-toets hadden. Zo was er bij mij thuis zo'n 10-15 kilometer fietsen naar een openbare HAVO/VWO waar ook nog eens een gruwelijke beknepen dorpse mentaliteit heerste (in de middle of nowhere) terwijl er op 4 kilometer afstand een goede school was die enkel omdat het een christelijke school was kon selecteren op een CITO-toetsscore die bij mij niet representatief bleek te zijn.
Veel scholen blijven maar wat graag christelijk omdat ze hun scholen op die manier wit kunnen houden. Ja, ze zijn bereid een klein percentage allochtonen op school toe te laten (vaak een quotum) maar niet evenredig veel zodat de openbare scholen veel meer een concentratie van allochtonen zijn gaan hebben. Nu maakt het mij geen reet uit wat iemands afkomst of huidskleur is maar het is nu eenmaal zo (helaas) dat een groot deel van die kinderen met een taalachterstand op school moet beginnen omdat de ouders zelf gebrekkig Nederlands spreken (veel moeders wilden wel goed Nederlands leren maar mochten het niet van hun mannen omdat ze bang waren dat die vrouwen dan zelfstandiger zouden worden). Dit is natuurlijk maar voor een deel van de allochtoonse gezinnen. Gelukkig zijn er ook Marokkanen en Turken die vanaf het begin goed zijn ingeburgerd maar aangezien het hier scholen betreft gaat de wet van de grote getallen op.
Als iemand hier nog op wilt reageren dan stel ik voor dat we dat in het betreffende topic doen (even copiëren en plakken) of er een nieuw topic voor maken. Kwestie van dit topic ontopic te houden, ik moest hier even tegen ageren.