Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
ajmal peroz
Artikelen: 0

invloed van gewicht op toerental

dag menssen.

ik zit al een tijdje met een vraag waar ik niet uitkom. ik ben namelijk een modelvertuig aan het bouwen. daarbij wil ik de overbrenging bepalen van de bak. de situatie is als volgt:

de toerental van het electro motor is max 20000rpm. deze toerental is puur van de electro motor. hij is niet op het voertuig gemeten. verdere gevens van de electromotor: 480 watt.

gegevens van het schaal voertuig:

gewicht: 40 kg

omtrek wiellen: 48mm

de vraag:

ik wil een snelheid van 5.6m/s aan de wielen overhouden, en hiervoor moet ik de overbrenging van bak bepalen. mijn vraag is met welke toerental van de electro motor kan ik gaan rekenen? (niet 20000 rpm want dat is de toerental zonder belasting). hoeveel invloed heeft de gewicht van het voertuig op maximale toerental?

als er wat gegevens missen kan best wat aannames gedaan worden.

met het oplossen van dit vraagstuk zal ik een stuk lekkerder slapen.

alvast bedankt
Tinustechniek

Re: invloed van gewicht op toerental

Even een ruw schatting:

Omtrek 48mm geeft een wiel-toerental van 7000 tpm wil je 5,6 m/s rijden.

20.000 tpm van de motor versus 7000 tpm van het wiel > vertraging is 2.85

De vertraging zal altijd verliezen met zich meebrengen. Een tandwiel, ketiing of riem geeft al snel 10% verlies van vermogen en dus toerental vermindering. Je moet de vertraging dus aanpassen richting 2,5.

Ik kan zo gauw niet bedenken hoe je kunt bepalen of de motor uberhaupt sterk genoeg is om de 40 voort te sleuren, misschien iemand anders ideen? Dat hang natuurlijk ook af van hoe zwaar/licht het een en ander loopt, en niet alleen het gewicht. Ik weet ook niet of de motor het aan kan om de massa van 40 te versnellen van 0 naar 5,6 m/s zonder door te branden.
"Jij lachen naar vogeltje, Mehmet. Isse leuk. Voor later."

"Ja, mijnheer. Deze photografie kan wellicht ter illustratie dienen van het feit dat wij, ondanks het taalverschil, een grote genegenheid voor elkander hebben opgevat."
Anonymous

Re: invloed van gewicht op toerental

Met 735,75 W kun je 75 kg 1m hoog brengen in 1 sec.Dit is puur theoretisch zonder verliezen.75 kg/m/sec = 1 pk

Met 420 W kun je 42,81 kg 1 m hoog brengen in 1 sec.Iets waarmee je kunt cijferen!

Terug naar “Natuurkunde”