Zou de aarde door een meteoor of iets anders , ooit van draai richting zijn veranderd?
einstone schreef:Waarom kan men dan uit gesteenten afleiden dat het aardmagnetisch veld in de loop der (vele) jaren in de ene richting staat, 0 wordt, en omkeert?? Dat wil al zeggen dat het niet plots van de ene moment op de andere gebeurt en dus ook niets kan temaken hebben met het andersom roteren van het binnenste van de aarde.
Het aardmagnetisch veld heeft zeker iets met de rotatie van de aarde temaken, anders stond het niet in de richting van de rotatie-as, maar hoe het juist opgewekt wordt, weet volgens mij nog niemand precies...
ik denk dat onze binnenste van de aarde in een iets andere richting roteerd dan het buitenste van de aarde.
Zouden we hier uit kunnen afleiden of onze aarde ooit in een andere richting heeft gedraaid?
Zou de aarde door een meteoor of iets anders , ooit van draai richting zijn veranderd?
dat wisselend magnetisch veld zal wel eer hier iets mee te maken hebbenDePurpereWolf schreef:Er schijnt een hoeveelheid vloeibaar ijzer onder de aardkorst te zijn. Deze vloeibare soep roteert (doordat de aarde roteerd) en dat wekt een magnetisch veld op in cominatie met het magnetisch veld van de zon, wat weer tot stand komt door de zonnewind, ofwel erg snel reizende geladen deeltjes. Dus de zon magnetiseerd het ijzer in onze planeet.
Ik geloof dat Einstein eens zei dat de het ontdekken van de origine van het aards magnetisch veld wel eens belangrijker kan zijn als de speciale relativiteits theorie.
ergens heb je nog wel een punt, immers als we een stuk metaal met een hamer een knalharde tik geven, magnetiseert hetZou de aarde door een meteoor of iets anders , ooit van draai richting zijn veranderd?
http://sciencetalk.nl/forum/invision/in...hlight=ompolingHet schijnt dat het magnetisch veld van de aarde eens in de zoveel tijd zich ompoolt,
zou dat kunnen komen omdat de kern van de aarde eens in de zoveel tijd in ander richting gaat draaien?
wie weet hier iets over?