Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
retro junky
Artikelen: 0
Berichten: 30
Lid geworden op: za 25 okt 2003, 13:39

Spaarlampen

In het labo heb ik 3 spaarlampen in ster met nulleider aangesloten. Hoe komt dat er zulke hoge stromen door de nulleider vloeien? Kan dit problemen geven voor de kabels?
Gebruikersavatar
Gray
Artikelen: 0
Berichten: 334
Lid geworden op: zo 17 okt 2004, 09:03

Re: Spaarlampen

Als ze te warm worden wel :shock:
Gebruikersavatar
chablis
Artikelen: 0
Berichten: 420
Lid geworden op: di 10 aug 2004, 15:06

Re: Spaarlampen

Hoe hoog zijn die stromen. Hoe heb je geschakeld. Ik vermoed dat je 3 maal de fasestroom in de nul overhoud?
Pistol Pete
Artikelen: 0
Berichten: 4
Lid geworden op: do 02 dec 2004, 14:30

Re: Spaarlampen

Volgens mij zijn dat harmonischen die in je nulgeleider lopen. In tegenstelling tot de hoofdstromen heffen deze elkaar niet op.
retro junky
Artikelen: 0
Berichten: 30
Lid geworden op: za 25 okt 2003, 13:39

Re: Spaarlampen

Eerst hebben we drie gloeilampen van 75 Watt in ster(380V) geplaatst:

In= 9,6 mA

Vervolgens drie spaarlampen van 15 Watt in ster:

In = 145 mA

Ik had inderdaad gedacht aan de harmonische distortie, Pistol Pete bevestigd mijn vermoeden.
Gebruikersavatar
chablis
Artikelen: 0
Berichten: 420
Lid geworden op: di 10 aug 2004, 15:06

Re: Spaarlampen

En denk dus ook eens aan je cosinus Phi...
Pistol Pete
Artikelen: 0
Berichten: 4
Lid geworden op: do 02 dec 2004, 14:30

Re: Spaarlampen

Volgens mij heeft de cosinus phi hier niets mee te maken. Die cos phi zal inderdaad een invloed hebben op de stroom die door de lampen gaat (zoals hier ooit al eens eerder bediscussieerd), maar in principe maakt het niet uit welke cos phi je hebt als je naar naar de stroom in de nulgeleider kijkt. Immers: voor elke fase is de verschuiving van de stroom tov de spanning gelijk. Dus wat ook die verschuiving is, in drie-fasenstroom zijn deze stromen verondersteld om elkaar op te heffen in de nul.

Terug naar “Natuurkunde”