Moderator: Rhiannon
Dat vind ik eerlijk gezegt een hele goede conclusie, no kidding. Zo had ik het nog niet bekeken, maar het klopt wel.HolyCow schreef:we gaan er toch vanuit dat we onze welvaart het belangrijkst is, al gaat dat ten koste van (het welzijn van) dieren en hun natuurlijke context en vrijheid
Besluit: dieren hebben meer rechten dan mensen, want ze hebben nog wat te goed van ons
Mensen zijn meer complex dan andere diersoorten en hebben dus meer rechten.
Jij vindt dus een kapoentje gelijk aan een hond? Stel dat je gedwongen wordt een keuze te maken tussen deze rwee diersoorten en de andere moet uitsterven. (stel!) Wie zou jij dan kiezen en waarom?Mensen zijn meer complex dan andere diersoorten en hebben dus meer rechten.
Het lijkt mij niet echt geschikt complexiteit als maat voor rechten te gebruiken. Zouden complexere (intelligentere) mensen dan ook meer rechten hebben als de minder gelukkigen? Heeft een hond dan meer rechten als een cavia, omdat die complexer is? Komt mij enigzins immoreel over.
Voor complexiteit als in complexere hersenen en zenuwstelsel (of vergelijkbaar systeem) en hoger bewustzijnsniveau, valt m.i. wel iets te zeggen. Dat criterium gebruiken we zelf vaak ook: het is misschien onnodig of 'ethisch incorrect' om een vlieg dood te slaan, maar de meesten vinden dat minder erg dan wanneer je een cavia, hond of mens doodslaat.Het lijkt mij niet echt geschikt complexiteit als maat voor rechten te gebruiken. Zouden complexere (intelligentere) mensen dan ook meer rechten hebben als de minder gelukkigen? Heeft een hond dan meer rechten als een cavia, omdat die complexer is? Komt mij enigzins immoreel over.