Er was vanochtend op de radio een stuk over euthanasie bij mensen die levensmoe zijn. Wat vinden jullie er van?
Ik zelf ben er niet zo erg voorstander van, omdat je mischien met een dip te maken kunt hebben, en het niet aantoonbaar is.
Het punt is, dat als je levensmoe bent, je het niet objectief kunt bekijken, en dus ook geen goede keuze kunt maken. Als je levensmoe bent, lijkt me dat een vrij uitzichtloze situatie als je erin zit. Er zijn zat voorbeelden van mensen die er uit gekrabbeld zijn, en nu nog met volle teugen gelukkig zijn en genieten van het leven. Ik vind het ontzettend zonde, als iedereen die het even niet meer ziet zitten, maar euthanasie kan gaan plegen, bij wijze van spreken.Waarom moeten mensen zich altijd bemoeien met het leven van een ander?Leef je eigen leven volgens je beste kunnen.Als een ander er wil uitstappen is dat hun recht.Veel ellende zou kunnen voorkomen worden,moesten mensen meer in de spiegel kijken,in plaats van naar een ander.
Daar gaat het niet om. Waar het wel omgaat is of de medicus in zo'n geval euthanasie mag plegen en ik vind van niet. Ik ben niet gelovig dus de suggestie dat de tegenstelling tegen-voor parallel loopt aan de vraag gelovig-ongelovig is onjuist. Ik vraag me af wie hier weleens van dichtbij hebben meegemaakt dat iemand levensmoe was. Ik heb dat wel meegemaakt en ik ben blij dat de mogelijkheid om in zo'n geval euthanasie te plegen niet bestond (de persoon zelf inmiddels ook trouwens). Het leven is nu eenmaal niet altijd mooi en we kunnen niet altijd alles naar onze hand zetten. God verhoedde dat het ooit zover komt dat we dat wel denken te kunnen doen.Mensen die lijden tegen hun zin in leven houden:dat noem ik bemoeien met andermans leven.Dit is een van de negatieve kanten van het geloof.Er mag natuurlijk over gepraat worden.
Nu ja, er is nog een verschil tussen iemand die even in de put zit en iemand die al jaren zwaar depressief is en dood wil.Ik zelf ben er niet zo erg voorstander van, omdat je mischien met een dip te maken kunt hebben, en het niet aantoonbaar is.
alleen maar door dat verdomde christengeloof waardoor elke rationele beslissing teniet wordt gedaan als zou het een schande zijn in de ogen ener god vanwie het bestaan nog nooit is bewezen en die slechts een lapmiddel biedt aan hen die overtuigd zijn van zijn zalig- en heiligheid.
Neen, lees maar eens goed. Ik zeg niet dat het altijd zo is, maar dat het wel kan.Dus volgens jou is een mens altijd te helpen en gloort er altijd weer licht aan de horizon?
Dat is nog een punt, want hoe stel je dat dan precies vast? Je kan niet in iemands geest kijken om precies te constateren hoe de situatie is. Met euthanasie wat nu is toegestaan is dat ietsje anders. Daarbij gaat het vaak om lichamelijk, te constateren, lijden. Je kunt daarbij ook makkelijker zeggen of het uitzichtloos lijden is. Bij levensmoeheid gaat dat niet.In het algemeen lees ik hier een soort angst voor een te lichtzinnig besluit. Flauwekul, omdat de ernst van de situatie beoordeeld kan en zal moeten worden door derden. Er kunnen allerhande condities verbonden worden aan het toepassen van euthanasie.