Dit topic is bedoeld om de ideeën van grote historische filosofen eens kritisch te bespreken. In de geschiedenis van de filosofie zijn een boel verstandige dingen gezegd maar er is natuurlijk ook veel onzin verkondigd. Na het verdere voortschrijden van wetenschap en filosofie verliezen veel Grote Ideeën hun glans en wordt hun waarde meer historische van aard. Neemt niet weg dat het soms verbazend is om te lezen wat die Grote Denkers nou precies allemaal beweerde, de gekste dingen
Dit topic is bedoeld om de meest vreemde stelsels eens kritisch te bespreken. Uit ervaring weet ik inmiddels dat dit erg leerzaam kan zijn.
Ik ga ervan uit dat het geen verder betoog behoeft dat de historische betekenis van een filosoof hiermee niet ter discussie wordt gesteld. Velen hebben belangrijke bijdragen gedaan aan de mensheid en menselijkheid. Op dit moment bevinden wij ons in de positie om alles te overzien dat na hen kwam. Hierdoor kunnen we vaststellen dat er denkers zijn die we heden ten dage niet meer zo serieus hoeven te nemen.
Ik maak een begin met een zuivere maar redelijke kritiek op Kant
De meeste kritiek is afkomstig uit Russells geschiedenis van de westerse filosofie en uit deze link http://www.iap.li/oldversion/site/research...Themeselves.pdf