Van een natuurlijk getal N halen we het laatste cijfer weg en plakken het vóór het getal (b.v. 231 wordt 123).
Door deze actie wordt het getal N verzesvoudigd.
Geef de kleinste waarde voor N die hieraan voldoet.
Nee, er moet gelden 6ab..hi = iab...heendavid schreef:wanneer ja 0 niet tot de natuurlijke getallen rekkent is het onmogelijk.
start N=ab..i. hiervoor moet gelden 6*ab..i=b..ia.
opdat 6*ab..i evenveel cijfers bevat moet a=1 zijn. dit betekent dat i een cijfer moet zijn dat na vermenigvuldigen met 6 eindigt op i. contradictie
Dat kan ik begrijpen. Ik denk dat je er met Excel niet uitkomt.Uitgeprobeert m.b.v. Excel... N > 99999 tot dusver, verder geen zin meer.
Dit was geen brute force hoorIs er ook een 'elegante' manier om daar aan te komen, of brute force met een programma'tje?
Ik ben gewoon gaan delen van links naar rechts (staartdeling) en kwam ook op jouw getal uit.TD! schreef:Dus het kan elegant inderdaad' date=' ongeveer zoals [url="http://sciencetalk.nl/forum/invision ... 456#124456"']hier[/url].
Als je dat gedaan hebt op de manier van de link, dan zie ik daarvan graag een kleine demonstratie.
De methode die je toepast had ik ook. Ik had echter het probleem dat ik niet kon bepalen hoe groot de 'n' moest zijn. Hoe ben je daar achter gekomen?De kleinste n die voldoet aan 59|(10n-6) is 57.
B.v. als volgt:De methode die je toepast had ik ook. Ik had echter het probleem dat ik niet kon bepalen hoe groot de 'n' moest zijn. Hoe ben je daar achter gekomen?Rogier schreef:De kleinste n die voldoet aan 59|(10n-6) is 57.