Moderators: jkien, Michel Uphoff
Ik meen dat op een maan van Jupiter een onderzee klimaat is, vergelijkbaar met die van de zee onder de Noordpool. Of het slim is om levensvormen daar naar toe te verschepen?Zijn er levensvormen op onze planeet die het ook zouden overleven op andere planeten, liefst heel dichtbij? En zoja, zou het een goed idee zijn om dan heel veel van die levensvormen naar daar teverschepen?
Zouden er niet al bepaalde eencellige zijn meegelift met die sondes naar mars en zo?
Jep. Ik heb ff geen zin om het op te zoeken, maar als je zoekt op korstmossen, dan zul je vast wel iets vinden. Het was meegestuurt als experiment de ruimte in, daar blootgesteld aan de ruimte en vervolgens weer mee teruggenomen naar de aarde. En het leefde nog netjes.
AtmosfeerIk kan aannemen dat ze daar een tijdje overleven, maar wat ik me afvraag is ofdat ze daar zouden blijven overleven, is er op Mars een goede omgeving zodat ze er zouden blijven?
Zouden er niet al bepaalde eencellige zijn meegelift met die sondes naar mars en zo?
We leven met miljarden bacterien om ons geen. We hebben ze op en in ons lichaam. Zonder bacterien kunnen wij niet leven. Het is onmogelijk om bemande ruimtereizen te maken zonder bacterien en alle mogelijke eencelligen mee te nemen. Als we ooit andere planeten zullen bezoeken, zal het voor sommige levensvormen, steeds de vraag zijn" Was het hier of hebben we het hier gebracht." Daar we hier op aarde nog niet alle levensvormen kennen, zou die vraag wel eens moeilijk te beantwoorden zijn. Wat gebeurd er met bacterien die jaren in gewichtloze toestand verkeren en zijn blootgesteld aan kosmische straling ? Gaan die er anders uitzien, anders reageren, ons op een dwaalspoor brengen ?
Ja,daar heb ik van gehoord.Hebt u al gehoord van anaerobe microben ?