Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Troy
Artikelen: 0

Steno

Daar ik af en toe voor mijn opleiding gesprekken letterlijk moet meeschrijven, leek het me handig steno te leren. In tegenstelling tot wat ik verwacht had is er geen sprake van "het steno" maar zijn er vele verschillende soorten van.

Wat schertste mijn verbazing nog meer: vrijwel alle stenoschriften zijn fonetische schriften. In plaats van symbolen die letters voorstellen, werken ze met symbolen die klanken voorstellen. Dit is voor mij niet nuttig, want ik moet dikwijls wetenschappelijke termen opschrijven met vaak ingewikkelde spellingen. (Probeer thyreoïd maar eens fonetisch op te schrijven en er daarna weer de correcte spelling uit te halen!)

Vandaar de vraag: zijn er steno-achtige schriften die op spelling gebaseerd zijn ipv op klanken? Wikipedia kent er maar liefst 1, en dat is een niet meer in gebruik zijnd 19de eeuws systeem.
Klintersaas
Social:

Re: Steno

Het voor mij bekendste stenografische systeem dat aan jouw voorwaarden voldoet is Current Shorthand. Dit systeem heeft zowel een spellings- als een fonetische variant. Het wordt tegenwoordig echter nog maar weinig gebruikt.

Een ander stenografiesysteem dat makkelijk te leren is, niet op fonetiek is gebaseerd en nog andere voordelen heeft, is Dutton Speedwords.
Geloof niet alles wat je leest.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!
ypsilon

Ik weet niet hoeveel je precies moet neerschrijven, maar al die systemen lijken me vrij ingewikkeld... Het is bijna een hele nieuwe taal die je moet aanleren. Je kan beter zoveel als mogelijk afkorten, op je eigen manier, dat onthoud je beter. Maar het kan zijn dat dat onvoldoende is natuurlijk...
Veertje

Ik weet niet hoeveel je precies moet neerschrijven, maar al die systemen lijken me vrij ingewikkeld... Het is bijna een hele nieuwe taal die je moet aanleren. Je kan beter zoveel als mogelijk afkorten, op je eigen manier, dat onthoud je beter. Maar het kan zijn dat dat onvoldoende is natuurlijk...
Zo snel als iemand praat kun je niet meeschrijven, ook niet met (zelfgemaakte)afkortingen.

Ik heb het systeem Groote geleerd, de symbolen zijn zo ontwikkeld dat je ook met een snelle spreker nog goed meekomt. Je kunt het woord voor woord meeschrijven.

@Troy: Als je de moeilijke technische termen kent (ik neem aan dat je begrijpt wat je hoort in het gesprek) dan is het geen handycap dat steno met klanken werkt. Het wordt pas een probleem als je de term niet kent, maar dan zul je hem sowieso al niet correct kunnen spellen terwijl je een gesprek opschrijft. Kom je in de situatie dat je moet vragen naar de spelling dan kun je de term ook even voluit opschrijven.

Maar eerlijk gezegd lijkt mij het handigst als je een dictafoon of ander klein opnameapparaat meeneemt en de gesprekken gewoon opneemt. Uitwerken moet je de gesprekken later toch, ook als je hem in steno hebt opgeschreven. (Maar dat zal in jouw geval wel niet kunnen, want daar heb je zelf vast ook al aan gedacht.)
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde
ypsilon

Zo snel als iemand praat kun je niet meeschrijven, ook niet met (zelfgemaakte)afkortingen.
Ja, mijn reactie stond er iets te snel. Als gesprekken integraal en letterlijk moeten neergeschreven worden kom je er waarschijnlijk niet op mijn manier. Als er hier en daar een stukje mag ontbreken of geherformuleerd worden, lukt het al beter (zit je achteraf wel met kramp in je arm natuurlijk).

Terug naar “Taalkunde”