Op een "schaakbord" van 4 bij 100 plaatsen we een paard niet aan de rand. Waar moet het paard worden neergezet opdat m.b.v. de paardesprong alle vakken op het schaakbord precies een maal kunnen worden aangedaan?
Of is zo'n paardenrondgang helemaal niet mogelijk?
Een paard raakt bij een 'paardesprong' vier vakken aan, maar hij staat op slechts twee vakken, namelijk het vakje waar hij vertrok en het vakje waar hij aankomt.
Nu is mijn vraag: wat bedoel je met aangedaan?
Be careful whose advice you buy, but be patient with those who supply it.
raintjah schreef:Een paard raakt bij een 'paardesprong' vier vakken aan, maar hij staat op slechts twee vakken, namelijk het vakje waar hij vertrok en het vakje waar hij aankomt.
Nu is mijn vraag: wat bedoel je met aangedaan?
Het paard doet een vakje aan, als hij er een keer op komt te staan.
Volgens mij maakt niet uit waar je met het paard begint, je kunt sowieso alle vakken aandoen.
Als je een 4 bij 4 vierkant neemt, en je zet je paard erop, dan zie je dat je alle vakjes kan aanraken, dus zal dat sowieso ook kunnen bij een rechthoek van 4 bij 100.
Waarom dat precies is, kan ik niet uitleggen.
Een normaal schaakbord bestaat uit 8X8 vakjes en bij een paardesprong verandert men steeds van kleur, er blijkt één manier te zijn om alle vakjes aan te doen:
Gevonden op internet, ben zelf niet zo'n verwoede schaker.
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?
raintjah schreef:Als je een 4 bij 4 vierkant neemt, en je zet je paard erop, dan zie je dat je alle vakjes kan aanraken, dus zal dat sowieso ook kunnen bij een rechthoek van 4 bij 100.
ik durf te beweren dat het niet gaat bij een 4x4. Herinner je dat je niet langs een kant mag beginnen, en dat je paard niet van je 4*4 bord mag springen.
Ik nummer de vakjes van links naar rechts, zodanig dat de 5 boven de 4 komt, dus vakje 1 links nr1 en vakje links boven nr400. Nu als men een paardesprong maakt gaat men altijd van even vakje naar oneven vakje of omgekeerd door 3,5,7of 9 op te tellen of af te trekken. Nu moet er nog bewezen worden dat men al de vakjes juist één keer kan aandoen?
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?
ik durf te beweren dat het niet gaat bij een 4x4. Herinner je dat je niet langs een kant mag beginnen, en dat je paard niet van je 4*4 bord mag springen.
Toch gaat het, heb het geprobeerd op papier [rr]
goed. In de hoop dat we niet hopeloos afwijken [rr]
Bewijs (vakjes worden genummerd zoals in een matrix)
we moeten starten in een vakje (2,2);(2,3);(3,2);(3,3). Wegens rotatiesymmetrie zijn deze equivalent, kies bijvoorbeeld (2,2).
Er zijn steeds 2 vakjes die naar een hoekpunt leiden. Er geldt dus: ofwel is het hoekpunt het einde van de paardenrit, ofwel moet je naar het hoekpunt zodra je op een vakje komt dat het hoekpunt kan bereiken.
(2,2) kan naar 2 hoekpunten (1,4) en (4,1). Een van beide is dan het eindpunt, want degene die je niet kiest heeft nog maar 1 toegangsweg. Kies bijvoorbeeld (4,1) als (hopelijk) eindpunt en spring naar (1,4). de andere situatie is equivalent na transponeren van onze matrix.
In (1,4) hebben we slechts 1 mogelijkheid: (2,2) is al geweest, alleen (3,3) blijft over. (3,3) is echter de enige toegangsweg tot eindpunt die overbleef ((2,2) was al gebruikt). ofwel ga je naar je eindpunt, kan je niet meer weg en heb je niet alle vakjes gedaan. ofwel ga je niet naar je eindpunt en sluit je je weg naar dat eindpunt definitief af.