Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Anonymous
Artikelen: 0

Energie van licht

Hallo,

zijn er formules waarmee je kunt uitrekenen hoeveel elektriciteit wordt omgezet in warmte door een lamp.

Ook zou ik graag willen weten of er een manier is waarmee je met behulp van de impuls en de constante van planck het verlies van energie kunt berekenen. (oftewel warmte)

B.v.d.

Johan
Anonymous

Re: Energie van licht

Ik ben daar ook informatie over aan het zoeken. Een reactie zou wel heel fijn zijn.

Dank u.

Lee
NASE

een lamp, dus domme gloeilamp, heeft ongeveer een rendement, in licht, van 5%. Las je dus weet hoeveel energie die lamp krijgt, dan kun je berekenen hoeveel energie er in licht op gaat, en hoeveel in warmte.

Of begrijp ik de vraag verkeert.
Anonymous

Het probleem is dan dat ik geen gloeilamp heb gebruikt maar een infrarood-lamp.

Stel dat je weet hoeveel warmte er is omgezet, hoe kom ik dan te weten hoeveel er van die warmte weer 'nuttig' is gebruikt om water van een boiler op te warmen. De boiler bestond uit remleiding die gebogen is en een spiegel erachter.
Bart

Stel dat je weet hoeveel warmte er is omgezet, hoe kom ik dan te weten hoeveel er van die warmte weer 'nuttig' is gebruikt om water van een boiler op te warmen. De boiler bestond uit remleiding die gebogen is en een spiegel erachter.
Energie nodig voor opwarmen van een stof:

E = m Cp (T1 - T0)

waar E de energie is, m de massa, Cp de warmtecapaciteit, T1 de eindtemperatuur en T0 de begintemperatuur.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Terug naar “Natuurkunde”