Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Anonymous
Artikelen: 0

draaikolkfilters

Onder de noemer praktische wetenschap zit ik met volgende vraag:

Zijn 2 draaikolkfilters (scheiden vaste stoffen uit water), met een diameter van 1 meter, even efficiënt als 1 draaikolkfilter met een diameter van 2 meter.

Halen zij evenveel zweefvuil uit het water of kan die van 2 meter kleinere en meer deeltjes laten bezinken?

Ervan uitgaande dat de andere parameters (hoogte, aanvoer water)hetzelfde blijven.

Met andere woorden kan je zomaar zeggen dat 1+1=2?

De onderstaande bouwtekening geeft een idee over de bouw van zo'n filter:

Afbeelding

Alvast bedankt

Patrick
Anonymous

Re: draaikolkfilters

Nog vergeten te melden:

de 2 filters van 1m zouden parallel geschakeld worden.

Patrick
Anonymous

Blijkbaar niet zo simpel. ;)

Weet er misschien iemand bij wie of waar ik me kan bevragen opdat ik toch een idee krijg of in bovenstaande situatie 1+1 gelijk is aan 2. :shock:

Het probleem heeft in ieder geval te maken met de middelpuntvliedende kracht. Daarentegen kan ik me niet van de indruk ontdoen dat er meer speelt dan alleen de middelpuntvliedende kracht.

Alvast bedankt

Patrick
Tinustechniek

Ik zou zeggen dat je in 1 grote een lagere stroomsnelheid hebt waardoor je ook het lichtere/fijnere materiaal er beter uit kan halen. De verblijftijd is in principe wel hetzelfde als je ze paralel schakelt, maar de stroomsneldheid ligt wel lager. (toch? :shock: )

Zuiveringsschappen/installatie hebben ook de enorme slibbezinkbasins, die in serie geschakeld zijn. Misschien kun je een mailtje doen naar een RWZI. Ik weet niet wat of gedachte achter het kiezen van de grootte: de werking is of de kosten (1 grote zal minder kosten dan 100 kleine) maar misschien kunnen ze je daar meer vertellen.
"Jij lachen naar vogeltje, Mehmet. Isse leuk. Voor later."

"Ja, mijnheer. Deze photografie kan wellicht ter illustratie dienen van het feit dat wij, ondanks het taalverschil, een grote genegenheid voor elkander hebben opgevat."
Anonymous

Tinus,

Alvast bedankt voor het meedenken.

De vraag is onstaan naar aanleiding van een discussie op een ander forum (nishikigoi-online).

Daar wordt gesteld dat de som van de snelheid van de 2kleine draaikolkfilters gelijk is aan de snelheid van de grote filter.
De omtrek van een vortex van 1 meter is π x d = 3.14 x 1 = 3.14

Bij twee stuk dus 6.28 meter

De omtrek van twee meter is 3.14 x 2 = 6.28 meter

De omtrek is dus het zelfde wat inhoud dat de snelheid van het water ook het zelfde is

Hier zit dus geen verschil
Dit trek ik namelijk in twijfel.

Volgens mij is dat de helft maar klopt mijn redenering wel?

Patrick

Terug naar “Natuurkunde”