Hey,
is het op een of andere manier mogelijk om de dpi van een afbeelding te verbeteren? ik heb namelijke een flyer die ik zou willen afdrukken maar ik heb een minimale dpi nodig van 300.
Onmogelijk. Eenmaal de kwaliteit naar beneden is gehaald, is die niet meer terug te halen.
Is dat zo, eerder de (kijk)hoek toch?Miels schreef:Door naar de fototoestellen: een toestel heeft een bepaald aantal megapixels (MP). Mega = \(10^6\), dus een toestel van 7 MP heeft 7 miljoen beeldpunten.
In theorie zegt dat niets. Je moet immers ook weten over welk oppervlak dit aantal beeldpunten is verdeeld.
Het begrip pixel is voor veel mensen niet duidelijk,ik moest naar Google om tot me te laten doordringen dat een pixel een beeldpunt is,zeg maar een ronde of mogelijk een vierkante stip,waarvan er dan bijv.200 stuks in een inch (als lengte-of breedte-eenheid )gaan.
Echt niet, ja mischien voor een printertje.Bart schreef:De afbeelding zoals deze opgeslagen is op je computer kent een formaat in pixels. Een geprinte afbeelding kent een formaat in bijvoorbeeld cm of inches. De conversie tussen deze beide wordt gedaan aan de hand van "dpi" (dots per inch -> pixels per inch). Wil je dus een print resolutie van 300 dpi, dan moet je het printformaat van het plaatje daaraan aanpassen (dat kan bijvoorbeeld in Word, waarin je de grootte van een plaatje in cm regelt).
Bijvoorbeeld: je hebt een plaatje van 1500 x 600 pixels en je wilt een resolutie van 300 dpi. Dat betekent dat je plaatje maximaal 5 x 2 inch (12.5 x 5 cm) mag zijn.
Overigens is een resolutie van 150 dpi in de meeste gevallen voldoende
Ik spreek nu over digitale fotografie, digitale camera, en prints/drukwerkMiels schreef:.................
DPI heeft verder wel degelijk iets te maken met (afdruk)kwaliteit. Wanneer je immers iets met 1 DPI zou afdrukken, heb je dus 1 dot = pixel per inch. En iedere pixel kan maar 1 kleur aannemen. Dat wordt een behoorlijk geblokt vlak dus. Hoe hoger het aantal DPI, hoe fijner de afbeelding (en hoe verder je het ook zou kunnen uitvergroten).
.................
Drie of vier pixels op een sensor worden gebruikt om één kleur te genereren.Wanneer je immers iets met 1 DPI zou afdrukken, heb je dus 1 dot = pixel per inch. En iedere pixel kan maar 1 kleur aannemen.
In de meeste gevallen echt wel ook voor een printer.Echt niet, ja mischien voor een printertje.
Dan heb je het over iets anders, niet over de resolutie ("DPI") van de foto.Maar zelfs krantendruk vraagt om minimaal 180 dpi voor Foto's, 300 dpi (maar een vector-bestand zoals een EPS verdient de voorkeur) voor logo's of foto's met daarop een tekst of logo.
Dan heb je het niet over de resolutie van een foto (en de DPI ervan) maar over inderdaad de DPI van de drukker, maar dan nog gaat die drukker, voor een fatsoenlijke foto in een boek, véél meer dots drukken, spreek dan maar over 2000 dpi. Een pixel is niet gelijk aan een dot.Voor tijdschriften en folders is 300 dpi voor foto's en 600 dpi voor logo's en dergelijke een redelijke eis.
Dat zijn inderdaad ook weer verschillende zaken.Wat dat betreft krijg ik dan net iets te vaak logo's en zo die men ook op de website gebruikt, en als je dan naar beter vraagt dan is het niet zelden "Ja maar op de computer ziet het er goed uit".
Is niet juist........
Die reduceer je echter naar een afbeelding van 1 DPI. Dat wordt dan dus een tekening van 1 pixel.
........