![Lach :)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
Mac OS X of een open source unix: Linux, BSD, Solaris? Er is keuze genoeg.
Heb je met dat soort systemen dan geen spyware en andere rotzooigmlk schreef:wellicht een reden om eens naar een ander OS uit te gaan kijken?
Mac OS X of een open source unix: Linux, BSD, Solaris? Er is keuze genoeg.
Idd.Heb je met dat soort systemen dan geen spyware en andere rotzooigmlk schreef:wellicht een reden om eens naar een ander OS uit te gaan kijken? Mac OS X of een open source unix: Linux, BSD, Solaris? Er is keuze genoeg.
![]()
Je hebt het over de grafische interface KDE waarschijnlijk.Ik heb begrepen dat Linux bijna helemaal hetzelfde werkt als Windows maar dan open source.
Gegeven wat je koopt valt de prijs reuze mee. Punt is alleen dat Apple geen budget modellen maakt. Hun instap model komt overeen met een middenklasse van Dell.Mac OS X, dat is toch van de Apple? Een leuk apparaatje maar ook erg duur en niet compatibel met alle software.
Persoonlijk denk ik dat linux op generieke hardware altijd meer van mensen zal vragen dan Windows. Wellicht dat in de toekomst bedrijven volledige systemen (hardware+software) op de markt brengen waar een open source unix in verwerkt is? Als Apple het kan, waarom zou een andere het dan niet kunnen?Ik vind Linux wel interessant maar zo lang Windows hier nog min of meer goed draait ga ik niet de moeite doen en het risico nemen dat ik iets verkeerd doe. Ik heb ook te weinig vrije ruimte om er zomaar even een 2de besturingssysteem op te zetten. Ik heb begrepen dat je tegenwoordig geen halve informaticus meer hoeft te zijn om ze te kunnen gebruiken dus wie weet voor in de toekomst.
Idd.Windows Vista heeft alvast de domme zet gedaan om aan DRM te doen en HD-DVD in een verslechterde resolutie af te spelen als het niet het originele schijfje is. Zo maken ze geen vriendjes.
Dat vroeg ik mij dus ook af. Het is duidelijk dat de MS-games niet werken onder Linux maar hoe zit het met alle andere spellen?Tsja, Windows is niet joepie-de-poepie, maar als ik lekker wil gamen is er helaas geen alternatief
windows is inderdaad een betere game-platform. Unix heeft een aantal features die het heel geschikt maken voor het draaien van meerdere programmas door meerdere users tegelijk zonder dat ze elkaar kunnen storen of het systeem laten crashen; maar dit maakt het ook direct minder geschikt voor het draaien van games omdat de software erg ver van de hardware zit en veel 'hacks' gewoon niet mag doen.Tsja, Windows is niet joepie-de-poepie, maar als ik lekker wil gamen is er helaas geen alternatief![]()
Linux is niet echt ingewikkeld, het is echter HEEL ANDERS dan windows... je windows kennis is meer een belemmering dan een hulp.Ik moet trouwens wel met Linux leren werken voor mijn opleiding bio-informatica, ik heb gehoord dat het een vrij ingewikkeld systeem is. Klopt dat?
Code: Selecteer alles
(defun addn (n)
#'(lambda (x)
(+ x n)))
Ik bedoelde dat je zeer waarschijnlijk een krachtiger machine nodig bent onder een unix, zoals linux, dan onder windows voor dezelfde game-experience. Tevens, dat het programmeren 'op de hardware' eenvoudiger is onder windows dan onder een unix omdat windows gewoon minder goed beveiligd is.Kan ik nou uit jouw woorden halen dat spellen niet werken op Linux systemen? Dat lijkt me nogal raar.
Als je het over unix (als platform) zou hebben zou ik je gelijk geven, maar linux (wegens de licentie voorwaarden) geef ik minder kansen. Ik zou eerder denken aan een BSD of zo.Ik voorzie in de toekomst meer mensen naar linux zullen overstappen, gewoon omdat het steeds moeilijker word om windows illegaal te verkrijgen.
NTFS is een geheim formaat van MS die erg moeilijk doet over het delen van deze informatie. Er is een gedeeltelijk ondersteuning (read-only) en men is bezig met write-access, maar ik weet niet hoever met al is. Google op "FUSE NTFS"?Nog een vraagje, kan linux met het NTFS systeem overweg, of moet het Fat32 zijn.
Het is nooit een goed uitgangspunt om ergens tegen te zijn alleen omdat anderen er voor zijn.Toch even reageren over het M$ en Dell bashen, ik ben zelf vrij 'anti' Apple, vaak omdat teveel mensen 'pro' apple zijn.
IBM maakt al een tijdtje geen pc's meer, ze hebben de zaak verkocht aan China. Het zijn tegenwoordig dus allemaal kloonbouwers, hetgeen ik dus bedoelde met Dell&co.Je zegt zelf Dell&Co. Maar Dell heeft er niks mee te maken. Het gaat om IBM-compatible computers, genoemd naar de fabricant die het eerst met deze systemen kwam. De 'IBM' computer kan en mag door alle fabricanten worden gemaakt, daarom kan Dell, HP, Compaq, Asus, Lenovo goedkoop computers fabriceren. Terwijl alleen Apple Apple's kan maken. Een ander nadeel van Apple is dat je alleen je pc kan customizen met Apple hardware (of van gelicenceerde 'zuster'fabricanten) Terwijl je in een IBM pc 20 verschillende merken tegenkomt. Dat is beter voor de consument.
??? Geen idee wat je hier mee bedoeld.Hardware matig is Apple computers voor IBM computers wat windows voor unix is.
Filosofie kan soms interessant zijn, we zijn er dol op op dit forum maar voor mijn werk moet ik kijken naar de praktische kant: In mijn geval is dat ik beter kan werken met unix dan met windows, en dat Apple een verdraaid handige unix levert in een mooi samenwerkend systeem.Veel mensen zijn anti Microsoft, en vinden Apple geweldig, terwijl de filosofie van Apple gelijk is aan die van Microsoft (monopolie).
Mijn ervaring is dat er vrijwel geen verschil is in prijs. Windows is stink duur, Vista kost tegen de 500 euro (Nee, al die budget en light versies zijn niet relevant voor een professional). Apple is niet zo heel duur als je mee rekent wat je krijgt.DePurpereWolf schreef:Dat neemt niet weg dat beide bedrijven geweldige software en hardware leveren.
Ik heb ook geen probleem met windows, echter ben ik graag zunig.
Maar NTFS kan niet eens ontdekken als er op een hdd langzaam stilletjes data corrupt wordt... Ik draai Solaris op mijn fileserver omdat ZFS dit wel kan ontdekken en er zelfs tegen kan beschermenDe vraag over NTFS is omdat de pc waarop ik mischien in de toekomst linux wil installeren een 'foutje' op de harde schijf heeft. NTFS kan hier mee overweg, door er omheen te werken. FAT-32 niet.
Er zijn 4 'vrijheden':Verder vraag je om even de licentie probleem van linux tov BSD te omschrijven. Ik zie niet helemaal het verschil tussen linux en bsd
Het is nog slechter ergens tegen te zijn omdat iedereen er tegen is.Het is nooit een goed uitgangspunt om ergens tegen te zijn alleen omdat anderen er voor zijn.DePurpereWolf schreef:....
Het gaat niet om IBM, het gaat om het IBM platform, en inderdaad, alle pc's worden in Taiwan in elkaar gezet, waarbij sinds kort (mainland) China ook een aandeel aan het krijgen is. Dit is niet nieuw, maar als sinds jaar en dag. Nou weet ik niet waar de imac word gebouwd, maar wel dat de Ipod gewoon ook in china word gefabriceerd. Dat kloonbouwen is dus een raar concept. Wat ze doen in Taiwan is het samenstellen van alle componenten. De Intel komt uit Amerika, het scherm uit korea, het moederbord uit Japan, etc. etc.IBM maakt al een tijdtje geen pc's meer, ze hebben de zaak verkocht aan China. Het zijn tegenwoordig dus allemaal kloonbouwers, hetgeen ik dus bedoelde met Dell&co.
Dat klopt, maar wat je wint aan controle geef je prijs aan monopolie.Hoe dan ook, mijn argument was dat Apple controle heeft over het hele systeem terwijl MS weinig controle heeft over de hardware en de kloonbouwers geen controle hebben op de software.
Apple hardware: goed, maar prijzig en monopoliserend.??? Geen idee wat je hier mee bedoeld.Hardware matig is Apple computers voor IBM computers wat windows voor unix is.
280 euro voor de nieuwe windows vista home basic NLMijn ervaring is dat er vrijwel geen verschil is in prijs. Windows is stink duur, Vista kost tegen de 500 euro. Apple is niet zo heel duur als je mee rekent wat je krijgt.DePurpereWolf schreef:Dat neemt niet weg dat beide bedrijven geweldige software en hardware leveren.
Ik heb ook geen probleem met windows, echter ben ik graag zunig.
Dit is voor mij niet echt een probleem. Je bedoelt dat het niet interessant is voor bedrijven om te investeren in linux als ze de code vrij moeten geven. Dat kan mischien zijn, maar IBM en SUN zijn het daar niet helemaal mee eens denk ik.Bij Linux (onder een licentie genaamd GPL) krijg je de vrijheden 1,2,3,4 maar met de beperking dat alle aanpassingen die je maakt en verspreid je ook in broncode formaat moet vrijgeven onder dezelfde voorwaarden: dus onder GPL.
True. Mijn notebook komt ook uit Taiwan.Het gaat niet om IBM, het gaat om het IBM platform, en inderdaad, alle pc's worden in Taiwan in elkaar gezet, waarbij sinds kort (mainland) China ook een aandeel aan het krijgen is. Dit is niet nieuw, maar als sinds jaar en dag. Nou weet ik niet waar de imac word gebouwd, maar wel dat de Ipod gewoon ook in china word gefabriceerd. Dat kloonbouwen is dus een raar concept. Wat ze doen in Taiwan is het samenstellen van alle componenten. De Intel komt uit Amerika, het scherm uit korea, het moederbord uit Japan, etc. etc.
True. Maar zolang Apple onder de 10% blijft met hun marktaandeel zie ik niet veel monopolie beren op de weg.Dat klopt, maar wat je wint aan controle geef je prijs aan monopolie.
Vergeet niet dat IBM nooit bedoeld had dat het een platform zou worden. Voor de rest is Apple hardware niet zo heel veel duurder dan PC's als je een gelijkwaardig systeem samenstelt.DePurpereWolf schreef:Apple hardware: goed, maar prijzig en monopoliserend.
IBM-C-PC: Goedkoper door marktwerking en concurrentie.
Windows: Goed, maar prijzig en monopoliserend.
Linux: goedkoop, open source
Merk op dat Vista Home Basic dus een zeer beperkte versie is van vista, terwijl Tiger beter te vergelijken is met de Ultimate versie van vista. Een andere detail: Apple heeft geen verschillende taal versies, er is maar 1 versie die alle talen doet. Erg handig in een meertalige omgeving (denk aan universiteiten en zo).DePurpereWolf schreef:280 euro voor de nieuwe windows vista home basic NL
Apple OS X 10.4 Tiger is 129 euro.
Nee. Dat klopt. Maar dat experiment moeten nog blijken dat het werkt...Dit is voor mij niet echt een probleem. Je bedoelt dat het niet interessant is voor bedrijven om te investeren in linux als ze de code vrij moeten geven. Dat kan mischien zijn, maar IBM en SUN zijn het daar niet helemaal mee eens denk ik.