\( \begin{array}{l} e^{i \pi} + 1 = 0 e^{i \pi} = -1 \left( e^{i \pi} \right)^2 = 1 e^{2i \pi} = 1 = e^0 2i \pi = 0 \end{array}\)
De complexe exponentiële functie exp(z) is periodisch (periode: 2pi.i), trek 2pi.i van je exponent af en het 'klopt'.\( \begin{array}{l} \left( e^{i \pi} \right)^2 = 1 e^{2i \pi} = 1 \end{array}\)
Rov schreef:Wat doe ik fout? (Of ben ik nu een genie )
\( \begin{array}{l} e^{i \pi} + 1 = 0 e^{i \pi} = -1 \left( e^{i \pi} \right)^2 = 1 e^{2i \pi} = 1 = e^0 2i \pi = 0 \end{array}\)
Om te beginnen vergeet je de i, maar ook 2pi is helemaal niet "gelijk" aan 6,28.\(2i \pi = 6.28 \end{array}\). Toch?
Daar had ik nog niet aan gedacht, inderdaad...TD! schreef:De complexe exponentiële functie exp(z) is periodisch (periode: 2pi.i), trek 2pi.i van je exponent af en het 'klopt'.
Het gaat dus mis bij die overgang, in het algemeen geldt niet meer: (z^p)^q = z^(pq) voor complexe getallen.
Ja, ongeveer, maar dat is mijn punt niet. Die eerste regel staat bekend als Euler's identiteit (http://en.wikipedia.org/wiki/Euler's_identity), met e en pi gekende constanten en i gedifinieerd als (-1). Met mijn minibewijsje (waarvan ik wel al door had dat er een fout in zat) probeerde ik te laten zien dat de identiteit fout was.Isaac Newton schreef:Rov schreef:Wat doe ik fout? (Of ben ik nu een genie )
\( \begin{array}{l} e^{i \pi} + 1 = 0 e^{i \pi} = -1 \left( e^{i \pi} \right)^2 = 1 e^{2i \pi} = 1 = e^0 2i \pi = 0 \end{array}\)\(2i \pi = 6.28 \end{array}\). Toch?
Hiermee toch voorzichtig zijn, sommigen vinden dat (terecht) vreselijk als 'definitie'en i gedifinieerd als (-1).
Oké. Sorry, ik ben een noob. Let maar niet op mij.Rov schreef:Daar had ik nog niet aan gedacht, inderdaad...TD! schreef:De complexe exponentiële functie exp(z) is periodisch (periode: 2pi.i), trek 2pi.i van je exponent af en het 'klopt'.
Het gaat dus mis bij die overgang, in het algemeen geldt niet meer: (z^p)^q = z^(pq) voor complexe getallen.
Ja, ongeveer, maar dat is mijn punt niet. Die eerste regel staat bekend als Euler's identiteit (http://en.wikipedia.org/wiki/Euler's_identity), met e en pi gekende constanten en i gedifinieerd als (-1). Met mijn minibewijsje (waarvan ik wel al door had dat er een fout in zat) probeerde ik te laten zien dat de identiteit fout was.Isaac Newton schreef:Rov schreef:Wat doe ik fout? (Of ben ik nu een genie )
\( \begin{array}{l} e^{i \pi} + 1 = 0 e^{i \pi} = -1 \left( e^{i \pi} \right)^2 = 1 e^{2i \pi} = 1 = e^0 2i \pi = 0 \end{array}\)\(2i \pi = 6.28 \end{array}\). Toch?
Als je het netjes wil doen, kan je complexe getallen invoeren als geordende paren van reële getallen.\(i^2=-1\)is toch de definitie? niet dat ik snap waarom deze beter is maarja
Dat ken ik niet, wat wil dat zeggen, meerwaardige functies? Dat je er een veelvoud van iets bij kan optellen zonder iets te veranderen, zoals sin(x) = sin(x + 2pi) = sin(x + 4pi) = ...?Dat komt omdat de inverse (ln(x)) een bijectie is, terwijl dat bgsin(x) en ln(z) (complexe logaritme) meerwaardig zijn.
Maakt toch niets uit? Een functie is toch gewoon een afbeelding van een verzameling op een andere verzameling. Of die afbeelding sur-, in- of bijectief is doet er toch niet toe?Het is dan ook niet echt een "functie", aangezien bij één argument, meerdere beelden horen.