Hallo, ik ben bezig met de hoofdstuk over redoxreacties. Mijn vraag gaat over wanneer en hoe SO4 2- en NO3 - als OX reageren?
Bij SO4 2- ====> Er word gesproken over geconcentreerd zwavelzuur, verdund zwavelzuur, een oplossing zonder H+ionen.
'SO4 2-ionen reageren alleen als OX, als ze aanwezig zijn in geconcentreerd zwavelzuur. Dus niet in verdund zwavelzuur of in een oplossing zonder H+ ionen, bijv een natriumsulfaatoplossing'
Kan iemand me aub de formules van deze deeltjes geven, wat ik niet begrijp is het verschil(in formule) tussen geconcentreerd en verdund(ik weet ook niet precies wat ze betekenen).
Bij NO3 -, alleen als OX in een salpeterzuuroplossing, en niet in een oplossing zonder H+ionen. Er wordt gezegd dat:
'-In de halfvergelijking die bij geconcentreerd salpeterzuur hoort, ontstaat NO2,
-In de halfvergelijking die bij verdund salpeterzuur hoort, ontstaat NO'.
Als je deze verschil tussen geconcentreerd en verdund kan vinden m.b.v. binas tabel 48(standaardelektrodepotentialen), hoe kan je dat dan bij SO4 2- doen. En wat zijn de formules van deze(van NO3 -) deeltjes?
groeten