Ik heb 1 april 2006 een jaarcontract gehad. Ik ben lang ziek geweest en heb in december een gesprek over functioneren gehad met een soort proeftijd. Ik heb nu een email van mijn baas van 1 feb waarin staat dat hij nu tevreden is en van plan is mijn contract per 1 april met een half jaar te verlengen met de intentie het dan om te zetten naar een vast contract.
Ik heb nu pfeiffer en ga weer de ziektwet in, kan hij me nu per 1 april ontslaan of pas per 1 oktober
Een email van die strekking is niet rechtsgeldig. Sowieso heeft een email geen juridische waarde, immers er kan enorm veel mee geknoeid worden. Hij kan dus met een geldige reden het contract laten aflopen en niet meer verlengen. Dit is iets anders dan ontslag. Daarmee verbreek je een contract. Dat mag niet op basis van ziekte. Echter als een contract is afgelopen en hij heeft weinig aan je gehad omdat je ziek bent, dan is het begrijpelijk als hij je contract niet verlengd. Lullig voor jou misschien, maar vanuit het oogpunt van de werkgever (die toch ook gewoon mensen nodig heeft om te werken) begrijpelijk.
Beste optie lijkt mij om met je arts te overleggen wat je verwachte ziekteverloop is (wanneer verwacht je weer aan de slag te kunnen en kun je misschien al tijdens je ziekte deels aan het werk?) en vervolgens met je werkgever in overleg gaan. Je kunt dan ook vragen of je arts meekomt.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -