Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Anonymous
Artikelen: 0

Slijtage van een trillende draad

Wij hebben met natuurkunde het practicum gedaan van Melde. Het gaat om een draad van ongeveer 1 meter die je gaat laten trillen tussen een veerunster en een trillingsbron. Door de veerunster kan je de spanning op de draad variëren om zo meer of minder buiken en knopen te krijgen in de draad. Nou was mijn vraag: waar slijt de draad op den duur het meest; bij de knopen of bij de buiken en waarom ???

Bij voorbaat dank.
jaja

Re: Slijtage van een trillende draad

Nou, ik denk dat de draad bij geen van beiden slijt, aangezien deze vrij kan bewegen.

Als er slijtplekken komen, dan bij het bevestigingspunt, of bij de katrol, via welke de draad is verbonden met de veerunster. Daar schuurt de draad enigzins overheen, maar verder...
Je kijkt alsof je vuur ziet branden!
ikkeikkeikke

Ok, mijn theorie. 8) Bij de buiken, omdat de draad daar steeds kromt.

En door een knoop kun je een lijn trekken die wel roteert op de plaats van de knoop, maar praktisch recht is.

Afbeelding

Maar ja, gokje. Als je zegt dat het fout is geloof ik dat ook meteen, ik sta niet in voor een onvoldoende :shock:
dekeijzer

ikkeikkeikke schreef:Ok, mijn theorie. 8) Bij de buiken, omdat de draad daar steeds kromt.

En door een knoop kun je een lijn trekken die wel roteert op de plaats van de knoop, maar praktisch recht is.

Afbeelding

Maar ja, gokje. Als je zegt dat het fout is geloof ik dat ook meteen, ik sta niet in voor een onvoldoende :?:
Ik denk dat het fout is omdat het touw zelf zo flexibel is. Kan jij je voorstellen dat je haar breekt als je er te lang mee speelt? :shock:
ikkeikkeikke

Ik denk dat het fout is omdat het touw zelf zo flexibel is. Kan jij je voorstellen dat je haar breekt als je er te lang mee speelt?   :shock:
Hij heeft niet over touw of haar en zelfs niet over breken. Dat zijn details die niet relevant zijn. Denk ik.

En als ze wel relevant zijn, dan ben ik fout idd.
Anonymous

Ja, ik zit er ook nog steeds over te piekeren...

Ik heb ook ergens gelezen dat de slijtage het grootst is bij de knopen, omdat daar de vervorming het grootst is...dus ik weet het ook nog niet

Maar bedankt voor de replies :shock:

Terug naar “Natuurkunde”