Ik heb
omgevormd tot 
Ik snap mijn fout niet [rr]
omgevormd tot 
als dat waar is:PS: als ik het even met het rekenmachin plot zie ik dat een verchil van enkele tientallen seconden omlooptijd de massa van de aaarde enorm laat versprngen.
dan is dit dus niet zo'n "betrekkelijk detail".één dingetje heb ik al, maar dat is een betrekkelijk detail: de omlooptijd van de aarde is 31558149 s.
Er zijn waarnemingen die er op wijzen, dat G niet volstrekt constant is.Dat G zo slecht bepaald is natuurlijk oervervelend.
Hiermee sla je de spijker op de kopWat je wel eens kan doen, is de masa van de aarde bepalen uit de omlooptijd van de maan.
T en a behoren bij het ronddraaiende object.hond schreef:Ik wil de massa van een planeet bereken dmv de 3e wet van Kepler. ...
Als je de maan gebruikt komt er wel een wat grotere onnauwkeurigheid in, omdat de maan nog een redelijke massa heeft vergeleken met de aarde (anders dan de aarde vergeleken met de zon).eendavid schreef:Wat je wel eens kan doen, is de masa van de aarde bepalen uit de omlooptijd van de maan. Het zijn de omlooptijden van kunstsatellieten (met massa 0 laat ons zeggen) die tot behoorlijk nauwkeurige metingen van de massa van onze aarde hebben geleid, maar de maan zal voor deze berekening allicht wel zinvolle resultaten geven (onderstel de massa van de maan bijvoorbeeld gekend).
Dat G zo slecht bepaald is natuurlijk oervervelend.