Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Anonymous
Artikelen: 0

Blaasinstrumenten: doorsnede?

in verband met de les die mijn vriendin binnenkort wil geven over koperblazers (bachelor secundair onderwijs: muziek), stelde ze zichzelf (en mij :shock: ) de volgende vraag:

de lengte van een blaasinstrument bepaalt de golflengte rechtstreeks (hoe langer -> hoe groter golflengte > hoe lager frequentie),

maar hoe zit het eigenlijk met de doorsnede?

Volgens mij zou de doorsnede de amplitude, en dus de geluidsterkte kunnen beïnvloeden, maar niet de frequentie. Ik ben er echter hoegenaamd niet zeker van, vandaar dat ik event de hulp van eventuele kenners wil inroepen,

alvast bedankt!
Leuke gast

Re: Blaasinstrumenten: doorsnede?

Ik ben niet echt een kenner,

maar de doorsnede zorgt volgens mij ook voor een resonantie, en de druk opbouw in het instrument om de toon te maken

Uiteindelijk zorgt het hele instrument voor de resonantie, ofwel de sound van het instrument.

de lengte van het instrument zorgt voor de toon hoogte.
DePurpereWolf

Ik geloof dat je gelijk hebt. Je hebt instrumenten waarbij de diameter gelijk blijft, bijvoorbeeld een dwarsfluit. En je hebt instrumenten waarbij ze oplopen, trompet, saxofoon.

bij een saxofoon kun je niet lager spelen, omdat je instrument nou eenmaal niet langer kunt maken, er zijn geen knoppen meer.

Een Keilwerth saxofoon heeft een iets grotere toeter op het eind, zodat de lagere tonen er beter uitkomen. Ik denk dat bij een dwarsfluit de toon wordt verzorgt door alleen de mond, het instrument zelf bewerkt dan de toon.

Bij een trompet heb je bepaalde grondtonen die je mond-mondstuk-instrument aan maken. Met een grotere diameter kun je meer luchtverplaatsen en kun je makkelijker de lage toon aan. Maar het verschil tussen een bariton en een trompet is alleen delengte en de diameter. De hoogte die je met een bariton aan wordt niet door het instrument bepaalt, maar door de 'inspanning' van de blazer om de hoogste grondtoon te halen.
Cycloon

Ik spreek uit eigen ervaring !

Ik speelde ooit trompet en nog zo een groot lomp ding maar weet naam daar niemeer van, maar buisdikte maakt dus wel verschil voor de toonhoogte, dus ook wel verschil in frequentie enzo ...
Limnothrix

hmmm, bedankt.

Iemand een wetenschappelijke verklaring? 't Houdt me echt bezig.
Anonymous

Ik speel al járen op trompet en nog steeds.

De toonhoogte wort niét veranderd door de dikte (diameter) van de buis.

Zo bestaat er voor elk (koper) blaasinstrumet een Small,Midium,large boring uitvoering.

Bij een bredere boring wordt de sinus breeder maar niet langer zodat de toonhoogte gelijk blijft.
Limnothrix

Dat de sinus breder wordt, betekent dat hetzelfde als dat de amplitude vergroot?

Zo ja, dan neemt het volume toe. Dit idee kan gestaafd worden aan het feit dat er maar 1 (bas)tuba in een orkest speelt (buislengte 5,5 m en een grote klankbeker = groot volume?).
Ik speelde ooit trompet en nog zo een groot lomp ding maar weet naam daar niemeer van, maar buisdikte maakt dus wel verschil voor de toonhoogte, dus ook wel verschil in frequentie enzo ...
Dit toonverschil zal wellicht te wijten geweest zijn aan het feit dat de buis gewoon langer was, wat het instrument dus 'groter' maakte.
chablis

Alléén de lengte van de (soms opgerolde) buis bepaalt de toonhoogte. De kleppen (of ventielen) zorgen ervoor dat je de buis korter maakt en de toon dus hoger. De rest: doorsnede, vorm meteriaal etc. bepalen de klankkleur.

Terug naar “Natuurkunde”