Elsevier-feed
Artikelen: 0

'Stop met geven van mond-op-mondbeademing'

Het geven van mond-op-mondbeademing bij eerste hulp kan beter worden afgeschaft: het is vaak onnodig en werkt alleen maar contraproductief.

Lees het volledige artikel
Elsevier.nl
E70_prins70

Re: 'Stop met geven van mond-op-mondbeademing'

Mond-op-mondbeademing werkt contraproductief alleen wanneer men niet op het goede manier deze handeling uitvoeren. Ik heb het link gelezen, en inderdaad is het mogelijkheid om iemand te reanimeren 5%. En hart massage is het beste. Ben ik helemaal ermee eens

Maar kan je wat je gerelateerd heb meer motiveren?
Bart

Was wel fijn geweest als er was vermeldt in welk land die 4000 gevallen onderzocht zijn door de Japanse onderzoeks (ik vermoed Japan). Dat lijkt me dan niet helemaal representatief.

Trouwens, het verzaken hulp te verlenen aan een slachtoffer is in Nederland strafbaar.

En dat Nederlandse geneeskunde studenten denken niet genoeg vaardigheid te hebben om eerste hulp te verlenen kan ook met onzekerheid te maken hebben.

Beide onderzoeken rammelen dus aan alle kanten.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton
Jan van de Velde
Moderator

Alles rammelt hier.

Inderdaad is beademing verminderd in de reanimatievoorschriften, maar dat heeft meer te maken met nieuwe inzichten inzake het op gang houden van de bloedsomloop. Als je maar een keer of 10 "pompt" en dan weer tijd uittrekt voor beademing valt intussen dat beetje bloedsomloop dat je net bij elkaar gepompt had weer helemaal stil. Zo komt er ook maar zeer weinig zuurstof bij de hersenen, ook al zit er veel in de longen.

nu is het voorschrift 30 x te pompen en dan 2 x te beademen. Het bloed zou zo na 30 x pompen een dusdanige snelheid moeten hebben dat het niet tijdens het beademen helemaal terug stil valt en weer vanaf 0 terug op gang gebracht moet worden.

NB1: Ik volg nu 10 jaar ehbo: de reanimatievoorschriften zijn in die tijd 4 (of is het 5, ben de tel kwijt) maal aangepast aan "nieuwe inzichten"

NB2: ook al zou elk te reanimeren slachtoffer acuut en effectief geholpen worden, slagingspercentages zullen naar verwachting nooit hoger worden dan 5-10 %. Alles wat je als ehbo-er hopelijk bereikt is de toestand van het slachtoffer niet te erg te laten verslechteren totdat de ambulance arriveert.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270

Terug naar “Wetenschappelijk Nieuws”