Ger
Artikelen: 0

Ongewenste reclame in brievenbus

In het afgelopen half jaar heb ik 3x reclame in mijn brievenbus gehad, terwijl daar toch duidelijk een Nee-Nee sticker op zit. Voor de Vlamingen die dit misschien niet kennen, die ziet er zo uit:

Afbeelding

De sticker zit op het klepje dat je moet optillen om iets in de bus te doen. Een zwarte sticker met rode koeienletters kan je moeilijk over het hoofd zien zou ik zeggen. De wekelijkse reclamekrantjes krijg ik dan ook niet, zoals het hoort. De 3x dat ik toch reclame kreeg was dit van partijen die blijkbaar zelf verantwoordelijk zijn voor de verspreiding. Ik noem een SP, een New York Pizza en een lokale vereniging. 3x één blaadje in de bus, niet tussen de gewone post van TNT, niet tussen andere reclamekrantjes ofzo. Nu kun je natuurlijk zeggen dat ik me niet druk moet maken, maar ik stoor me er wel aan. Ik zit gewoon niet te wachten op die folders en dat geef ik duidelijk aan. Duw ze me dan ook niet in de strot.

Wat ik me nu afvraag is of dit niet onder spam valt. Spam wordt altijd uitgelegd als ongewenste elektronische reclame, maar geldt het ook alleen daarvoor?
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -
PdeJongh

Re: Ongewenste reclame in brievenbus

Wat ik me nu afvraag is of dit niet onder spam valt. Spam wordt altijd uitgelegd als ongewenste elektronische reclame, maar geldt het ook alleen daarvoor?
Ik heb even gekeken (Google define en Van Dale online) en daar wordt het inderdaad uitgelegd als digitale ongewenste post.

Toch denk ik, hoewel ik zogauw geen bron kan vinden die dat bevestigd, dat alle ongewenste post onder spam te duwen valt. Maar of je het nu spam wilt noemen of niet, op jouw sticker staat duidelijk dat jij ongeadresseerd reclamedrukwerk en geen huis aan huis bladen wilt. Als ze dat dan toch doen, mag je daar volgens mij melding van maken bij de politie.
...verhit de dichloormono-oxide tot 277 graden Celcius en geniet van het effect...
Ger

Ach, ik denk dat het weinig zin heeft om bij de politie te gaan klagen. Mijn ervaring is dat er weinig gedaan wordt met kleine zaken als deze. Bovendien denk ik dat de politie wel wat beters te doen heeft dan een ergernis van mij oplossen. Ik denk meer aan een extra sticker op de brievenbus met een vermelding dat men strafbaar is als er toch reclame in gestopt wordt en een eventuele strafmaat (hoogte van een boete oid) erbij vermelden. Zal wel afschrikken hoop ik :)

Maar dat wil ik dan wel ergens op kunnen staven. :)
- Jimi Hendrix -
PdeJongh

Bij een enkele klacht over dit probleem, zal er inderdaad weinig aan gedaan worden. Pas wanneer alle mensen (of anders veel) met een NEE NEE sticker het probleem hebben, en een klacht indienen, zal er evt. een waarschuwing uitgaan naar de zenders. Probleem is dat het vinden van genoeg mensen daarvoor niet zo snel gaat (sommigen zijn al blij met dat wat hun wél bespaart wordt, en dat ene wat er dan nog doorkomt, dat zal dan wel..)
...verhit de dichloormono-oxide tot 277 graden Celcius en geniet van het effect...
stoker

Voor de Vlamingen die dit misschien niet kennen,
Dat kennen wij hier ook al vele jaren hoor.

Weet je wat ik erg vind?, dat er echt mensen zijn die het tof vinden, en het helemaal doorlezen.
albert davinci

Weet je wat ik erg vind?, dat er echt mensen zijn die het tof vinden, en het helemaal doorlezen.
Inderdaad :)

Ik ben het met Ger eens dat dit spam is.

Wat mij vooral stoort is de hoeveelheid oud papier die dit veroorzaakt, het feit dat ik het weer mag gaan opruimen en het feit dat ik zelfs in mijn eigen huis nog wordt lastig gevallen door de schreewerds.

Creatieve oplossing, de ongewenste reclame 'retourneren' naar afzender, gewoon bij de afzender in de bus duwen. Als voldoende mensen dat doen dan worden de verzenders het wel zat na een tijdje.
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap :(

We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.
PdeJongh

albert davinci schreef:Ik ben het met Ger eens dat dit spam is.

Wat mij vooral stoort is de hoeveelheid oud papier die dit veroorzaakt, het feit dat ik het weer mag gaan opruimen en het feit dat ik zelfs in mijn eigen huis nog wordt lastig gevallen door de schreewerds.
En anders was ik het er wel mee eens. Spam is gewoon ongewenste post. Dat dit veelal toegeschreven wordt als mailtjes, doet lijken alsof gewoon papierwerk wel mag. Maar zodra er zo'n stikker zit is het hartstikke SPAM!
Creatieve oplossing, de ongewenste reclame 'retourneren' naar afzender, gewoon bij de afzender in de bus duwen. Als voldoende mensen dat doen dan worden de verzenders het wel zat na een tijdje.
Whaha ja. Alleen eigenlijk is het gewoon te schandalig voor woorden dat ze die stikkers negeren. Ikzelf heb anderhalf jaar lang het Kanton rondgebracht, maar altijd op de stikkers gelet. Dit kunnen mensen echt waarderen (dat merkte ik wel met m'n 'fijne feestdagen rondje' :) )
TD

Ger schreef:Voor de Vlamingen die dit misschien niet kennen, die ziet er zo uit:

Afbeelding
Voor de Nederlanders dan maar, hier zien ze er zo uit :)

Afbeelding

Afbeelding
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)
WendyTje

Wat is daar nou weer erg aan? Ik vind de reclame folders fijn, niet dat ik nu 8 winkels afstruin voor 32 cent korting, maar ik vind het gewoon lekker om te lezen, kijken wat nu weer "hip" aan het worden is, wat er in de winkels hangt, ideen opdoen... Ik vermaak me goed met de reclame folders, en met de regionale kranten ook, kun je nog eens zien wat er te doen is in je woonplaats.
To boldly go where I`ve never been before

Be nice to nerds, chances are you`ll end up working for one
*gast_ferry_*

Volgens mij is er niet zoveel tegen te doen (net als electronische spam), behalve iemand die het doet op heterdaad betrappen en vermanend aanspreken. En, ik zou ook nooit iets kopen van een winkel of wat dan ook dat die troep naar binnen gooit terwijl die sticker op de deur zit (dat zou je ze ook nog duidelijk kunnen maken door een papiertje op de deur te plakken met die boodschap).

Of je neemt deze:

Afbeelding
Martinow

Ik vind dit wel onder spam vallen eigenlijk.

En om het op te lossen:

Naar die regionale club gaan kan.

Naar de SP gaan ook.

Bij de NYPizza heeft het denk ik minder zin.
Ger

Mja, had ik ook al aan gedacht, maar da's symptoonbestrijding. Ik houd meer van structureel werk. Voorkomen dus. :)
- Jimi Hendrix -
Martinow

Mja, had ik ook al aan gedacht, maar da's symptoonbestrijding. Ik houd meer van structureel werk. Voorkomen dus. :)
Dan moet je een andere sticker opplakken.

Doe je zooi in deze bus die ik niet wil, stuur ik de hond op je af. Ook op SP'ers dus!
1207

Ach, ik denk dat het weinig zin heeft om bij de politie te gaan klagen. Mijn ervaring is dat er weinig gedaan wordt met kleine zaken als deze.

in belgie wel.

dien je klacht in bij de gemeente kunnen privébedrijven administratieve boetes krijgen als ze de stickers negeren.

enige uitzondering zijn politieke partijen.
albert davinci

De enige manier om het altijd te voorkomen is door het strafbaar te maken. Dat zal moeilijk worden qua draagkracht. Dit wordt door veel mensen ervaren als enkel irritant maar niet ernstig genoeg om het strafbaar te maken. ER zijn vergissingen mogelijk; krantenbezorger die folder mee in de bus doet omdat het makkelijker is en hij 2 keer zo snel klaar is (is misschien fout maar ergens ook wel weer te begrijpen), postbode die dat per abuis doet en het niet in de gaten had.

Zie het ook maar eens te bewijzen dat iemand die zooi in jouw bus deed terwijl jij zo'n sticker er op had.

Misschien kan je alle ongewenste reclame opstapelen en dan dumpen bij het bedrijf waar de bezorger voor werkt?

Wellicht dat dit bedrijf er dan meer op gaat toezien. Dit is voor de radicalere protestmensen onder ons. :)

Hebben jullie er al bij stilgestaan dat wij nog voor al die ongewenste reclame moeten betalen ook via het kopen van de producten (prijsverhoging) en het ophalen van het oud-papier (leges)?
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap :(

We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.

Terug naar “Rechtswetenschappen”