dysprosium
Artikelen: 0

Accu

hallo,

hoe kan het dat als ik 5 accu-tjes van 1,96 volt in serie schakel dat er dan maat 0.96 volt uitkomt,

want hier klopt geen hol van volgensmij.

en hoe kan ik het best een zo sterk mogelijke accu maken (14-24 V ofzo), en dan wil ik dingen weten als:

- materiaal voor kathode

- materiaal voor anode

- wat voor electrolyt

alvast bedankt,

lars.
hzeil

Re: Accu

Heb je de vijf cellen via vier plus-min kontakten met elkaar verbonden?

Een accu met een grote capaciteit of een grote vermogensdichtheid kun je niet zelf maken. Dat kan alleen een fabriek.

Je kunt wel een demonstratiemodel maken met electroden in een bakje met electroliet. Maar die presteert nauwelijks iets.

Voorts moet je uitleggen wat je met sterk bedoelt. Een accu om een auto te starten of om bijvoorbeeld een electrische schroevendraaier met een groot koppel aan te drijven? Of gaat het je om een grote capaciteit, gemeten in ampere-uren?
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website
dysprosium

ik heb de cellen via plus mincontacten verbonden, dus ik stond voor een raadsel

maar is het niet mogelijk om een zo sterk mogelijke accu zelf te maken? bijvoorbeeld 12 volt?

niet dat ik hem ergens voor nodig heb maar gewoon om te kijken of ik uberhaupt zoiets zelf kan maken( voor de lol)
hzeil

Dysprosium , als het alleen maar voor de lol is moet het eenvoudig en goedkoop zijn. Wat denk je van een rijtje cellen in serie, gemaakt van koffiebekertjes met zout water? Verbonden met elkaar via metaalbruggen van aluminiumfolie + koper(draad)., gevouwen om de randen.

Ook dan moet je zorgen voor een serieschakeling van bijv. 20 cellen. Met de bekers, vastgezet op een vierkant van plankjes. Dan heb je begin en eind bij elkaar. Tien gram zout per liter lijkt mij voldoende.

Met 20 cellen verwacht ik een spanning van 12 Volt. Niet meer. Zorg voor goede kontakten tussen het Al en het Cu.

Het wordt zo een zuurstof-aluminiumcel. Koper en koperionen doen niet mee met de reakties. Koper dient alleen als electronengeleider. Een cel als dit werkt als spanningsbron, niet als stroombron. Hij kan slechts een milliampere ( geschat) leveren. Want als je hem gaat belasten gaat de stroom snel naar nul vanwege de zuurstof verarming aan het koper.

De lol moet zitten in de vrij hoge spanning die je zo op kunt wekken.

Denk maar eens aan een sidderaal die via de cellen in zijn ruggegraat ook een vrij hoge spanning kan opwekken. Het afgegeven vermogen is daarbij heel klein. Dat is een cellenbatterij zonder metalen! Het werkt daar via het reguleren van het actief iontransport in levende biologische membranen. Dat is echter een moeilijk verhaal. Meer voor celbiologen dan voor scheikundigen.
dysprosium

hee bedankt man, hier kom ik wel een eind mee, en het euvel met die 5 cellen is ook al verholpen.
Fred F.
Pluimdrager

Ken je de zuil van Volta?

http://www.thuisexperimenteren.nl/science/volta/volta.htm

Hoe meer plakjes je gebruikt hoe hoger het voltage dat je kunt maken (theoretisch althans).
Hydrogen economy is a Hype.
Tom.

Fred F. schreef:Ken je de zuil van Volta?

Hoe meer plakjes je gebruikt hoe hoger het voltage dat je kunt maken (theoretisch althans).
Ik heb die een keer tijdens een tussenuur gemaakt. Kartonnetjes met schoonmaakazijn, 5 eurocent-muntjes en 20-eurocent-muntjes. Het voltage was wel erg instabiel, 't voltmetertje ging van hot naar her.
hzeil

Tom, het is heel moeilijk om in zo'n muntenbatterij goede electrische kontakten te maken. Je zou kunnen proberen in een bankschroef munten en electroliethoudende filtreerpapiertjes op elkaar te persen. Maar je zit dan met de overlappingen die leiden tot kortsluitingen. ( metaal-metaal, maar ook: papier-papier).

Bekertjes lijken mij het gemakkelijkste. Maar messing (20 cent) en koper (5 cent) geven te weinig potentiaalverschil. Je moet koper en zink nemen.
Aszaeth

dysprosium schreef:hallo,

hoe kan het dat als ik 5 accu-tjes van 1,96 volt in serie schakel dat er dan maat 0.96 volt uitkomt,

want hier klopt geen hol van volgensmij.

en hoe kan ik het best een zo sterk mogelijke accu maken (14-24 V ofzo), en dan wil ik dingen weten als:

- materiaal voor kathode

- materiaal voor anode

- wat voor electrolyt

alvast bedankt,

lars.
Wat er gebeurt is iets wat een beetje onnatuurlijk lijkt maar eigenlijk heel eenvoudig werkt, het heeft vooral met amperage te maken van de diverse gebruikte batterijtjes die je benut hebt.

In een project dat we bouwden met zonnecellen kwam we dergelijk euvel ook al tegen.

We koppelden verscheiden cellen van zelfde voltage aan elkaar, deze waren 1,5 volt een een 40 Milli Amps, daarop in serie voegden we cellen aan toe van 3,6 volt en een 80 Milli Amps, gebeurde iets heel vreemds, want hoewel hoger amperage hielden we maar iets over de 1,67 Volt over van spanning.

Onderzoek bleek uit dat de kleine gebruikte cellen waarvan er een 31 in serie waren aangesloten tegenover een 6 van de grotere cellen het overwicht hadden in voltage omdat het opgeleverde voltage groter was.

Nu is het zo dat als je batterijen van zelfde fabrikant en alsook zelfde amperage aan elkaar verbind dat deze in voltage kunnen achteruit gaan, omdat de ene batterije ten opzchte van de andere batterij, in amperage verschillend is, alsook in serie plaatsen geeft geen hoger voltage maar een hoger amperage, wil je meer spanning dan moet je de batterijetjes paralel schakelen, maar dan heb je maar zelfde amperage van één batterij, wil je meer amperge ook dan maak je groepen van batterijen, die zelfde voltage hebben door parallelle schakeling, en die sluit je dan aan in serie,

Verder het dalen van je voltage heeft te maken met de inwendige weerstand van de gebruikte batterijetjes alsook van de frequentie van de stoffen gebruikt.

Een heel ingewikkeld proces.

Er zijn nog andere heel ingewikkelde processen waarop we ons al eens toegelegd hebben, het feit dat grote zware autobatterijen een ac spanning kunnen hebben zonder echt vermogen er aan, dit komt eveneens door het chemische proces van de stoffen die onderling reageren in de batterij.

Zelfs amperage op deelfde polen hebben we al eens gemeten alsook geaard kan men ook heel vreemde dingen opmerken.

Let echter op met grote batterijen geen speelgoed zeker niet als men per ongeluk de polen verbind, een remkabel van een fiets kan ernstige brandwonden en vuur veroorzaken als je deze op de polen duwd, zelfs met bepaalde kleine batterijen die je verkeerd laad bestaat ontploffingsgevaar.

Denk aan jezelf en je medemens,

](*,)

Terug naar “Anorganische chemie en elektrochemie”