Alhier komt de wetenschappelijke methode om de hoek kijken, als leidraad in ons leer- en onderzoeksproces. Het zijn een aantal stappen die je moet doorlopen om een fenomeen op een juiste wijze te bekijken en te onderzoeken.
De wetenschappelijke methode bestaat uit deze betrekkelijk overzichtelijke stappen:"fenomeen" op Wikipedia(nl)
Een fenomeen of verschijnsel is een observeerbare gebeurtenis, in het bijzonder iets speciaals. Het woord fenomeen is afgeleid uit het Grieks en betekent letterlijk 'iets dat gezien kan worden' (Grieks: phainomenon = observeerbaar).
Het concept 'fenomeen' heeft een specifieke betekenis in de filosofie van Immanuel Kant. In Kritik der reinen Vernunft plaatst hij de term 'fenomeen' tegenover 'noumenon'. Fenomenen beschrijven de wereld zoals we deze ervaren en staan tegenover de wereld zoals zij onafhankelijk van onze ervaringen bestaat (Ding an sich). Mensen kunnen, volgens Kant, niet de ware aard van dingen kennen, alleen de dingen zoals ze ervaren worden. Zo zou filosofie de term 'filosofie' verwees in de tijd van Kant naar wat we nu 'wetenschap' noemen zich bezig moeten houden met het begrijpen van fenomenen.
De theorie van Kant heeft geleid tot een traditie in de filosofie die fenomenologie wordt genoemd. Belangrijke vertegenwoordigers in de fenomenologie zijn onder andere Hegel, Husserl, Heidegger, Merleau-Ponty en Derrida.
Kant's beschrijving van fenomenen wordt ook als invloedrijk beschouwd in de ontwikkeling van psychodynamische modellen in de psychologie en van theorieën die de wijze beschrijven waarop de hersenen, verstand en de externe wereld met elkaar in interactie zijn
Nota Bene:[wiki=nl]Wetenschappelijke methode[/wiki]
De wetenschappelijke methode houdt in dat de volgende stappen worden doorlopen bij het vergaren van kennis:
- Bestudeer het fenomeen dat je wilt beschrijven. Verzamel gegevens en doe metingen.
- Denk na over je metingen, en verzin een hypothese die de metingen en andere gegevens kan verklaren.
- Voorspel op basis van de hypothese iets dat je nog niet eerder hebt gemeten.
- Controleer of test dat de voorspellingen uitkomen door de juiste nieuwe metingen uit te voeren.
- Evalueer of de hypothese juist kan zijn. Als niet alle voorspellingen uitkomen, dan was de hypothese onjuist. Vorm in zo'n geval een nieuwe hypothese. Als de voorspellingen juist waren, maak dan meer voorspellingen en test de hypothese nog meer.
Een pracht instrument, lijkt me zo. Een prima methode om te deduceren wat een willekeurig fenomeen nu eigenlijk allemaal behelst en wat haar werkingen zijn. Er is echter een moeilijkheid in deze. Wat nu als we een proces willen onderzoeken of een fenomeen wat we niet kunnen reproduceren? Het 'Ding an sich' is toch de basis van het onderzoek?[wiki=nl]Wetenschappelijke methode[/wiki]
Deze stappen worden voortdurend herhaald, daarbij een steeds grotere basis vormend van goed geteste hypothesen die met elkaar steeds meer fenomenen kunnen beschrijven. De wetenschappelijke methode laat het toe om de stappen in sommige gevallen in een andere volgorde uit te voeren, maar in elk geval moeten alle stappen worden doorlopen. Theoretische natuurkundigen bedenken soms eerst een totaal nieuwe theorie voordat ze bedenken wat ze willen bekijken. Dit heet rationalisme, in tegenstelling tot empirisme dat meer gericht is op experimenten.
Klaarblijkelijk bestaan er volgens Kant ook zaken die voor ons niet kenbaar zijn omdat ze een ander deel van de werkelijk behelzen dan datgene wat voor ons kenbaar is. Volgens Kant is het zaak om goed te scheiden wat onze ervaringen zijn en wat het 'Ding an sich' is. Nu goed, dat neemt niet weg dat er een 'Ding an sich' in het spel moet zijn. Zonder een object is het moeilijk een onderzoek in te stellen. Toch is het zo dat men, onze genialere voorgangers, allerlei zaken heeft weten te ontdekken die geen object (leken) te hebben, zoals electriciteit of zuurstof.[wiki=nl]Ding an sich[/wiki]
Kant stelde dat we een onderscheid moeten maken tussen de echte "nomenale" werkelijkheid van dingen zoals ze op zichzelf bestaan, het Ding an sich, en anderzijds fenomenen (phainomena). De "fenomenale" werkelijkheid is de werkelijkheid zoals die zich aan ons voordoet. Dit is de enige werkelijkheid waarover we ons gefundeerd kunnen uitspreken, omdat de kenvormen, inherent aan onze geest, het ons eerst mogelijk maken over iets te redeneren en te oordelen. Buiten de grenzen van ons kenvermogen zijn we simpelweg niet bij machte te spreken. Als men toch gaat redeneren of oordelen over Dinge an sich in plaats van over ervaringsinhouden, veroorzaakt men fatale contradicties (antinomieën in Kants vocabulaire). Een voorbeeld van zo'n oordeel zou zijn: "God is de oorzaak van alles" of "Op die tafel liggen echt honderd daalders". Zo'n uitspraak is volgens Kant tegenstrijdig want we willen iets beweren over God of daalders zelve, maar kunnen het slechts hebben over God of daalders zoals we die ervaren en dat is simpelweg niet hetzelfde! Als we willen spreken over iets wat geen ervaringsinhoud is, holt het verstand zijn eigen grenzen voorbij.
Kant stelde dat een Ding an sich principieel niet kenbaar is omdat het zich noodzakelijkerwijs onttrekt aan de structuur van ieder kenapparaat. In de sfeer van het Ding an sich gaat dus geen nog te ontdekken (bij voorbeeld door de verbetering van onze zintuigen) wereld van informatie over hoe onze werkelijkheid eigenlijk is schuil; een misvatting die men nog veelvuldig aantreft.
Mijn vraag is dus eigenlijk : hoe nu verder wanneer we geen object hebben of dit niet kunnen reproduceren, maar wel het idee hebben dat er meer gaande is? Hoe stellen we dan een degelijk onderzoek in?