Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Bruce
Artikelen: 0

Aluminium in de magnetron

Gister vergat een magnetronmaaltijd te verwijderen uit zijn aluminium omhulsel voordat ik het in de magnetron deed. Toen ik de magnetron aan zette begon de boel natuurlijk meteen te knetteren en te flitsen. Heel plaatselijk was het aluminium helemaal doorgebrand. Verder was het aluminium gewoon nog heel.

Ik zat te denken hoe dit nou ook alweer pecies komt. De microgolven kunnen niet door het aluminium heen, en dan......?

Wie heeft de theoretische uitleg?
roosje

Re: Aluminium in de magnetron

ik heb geloof ik ergens gezien dat er dat vonkjes overspringen, tenminste als het gekreukelt is dat doorbranden kan wel eens het punt zijn waar he vonkje elkekeer heen gaat.

zoiets ja denk ik

groetjes

roosje :shock:
Bart

Voor zover ik weet wordt het alumnium door de microgolven electrisch geladen. Doordat aluminiumpapier gekreukeld is, kan de lading overspringen, en dit is te zien als een vonk.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton
Wouter_Masselink

idd en zolang deze vonken niet naar de wand vna de magnetron springen kan de magnetron (het apparaatje zelf) niet beschadigen. Als het goed is.

zelfde effect heb je met een cd in de magnetron. geeft heel leuk effect

(proberen natuurlijk op eigen risico)
"Meep meep meep." Beaker
Bruce

Het aluminium wordt elektrisch geladen. De enige oorzaak hiervan die ik zou kunnen bedenken is dat de microgolven het aluminium ioniseren, klopt dat? Dit is dus hetzelfde als het foto-elektrisch effect?

Terug naar “Natuurkunde”