Oké, ik zet de genoemde factoren voor de duidelijkheid even op een rijtje.
Neem nu Balkenende. Die draait gemiddeld 16-18 uur per dag. Zelden vakantie en mag bij crisissituaties onmiddelijk vakantie laten vallen. Ook heeft hij een veel grotere verantwoordelijkheid als jij of ik.
Verantwoordelijkheid wordt genoemd, want wie de macht heeft om 'iets' te beslissen moet zijn beslissingen ook kunnen rechtvaardigen. Zowel vooraf als achteraf. Bijna zou ik de vraag willen stellen waarom nu juist 'verantwoordelijkheid' een bijdrage levert aan een hoger salaris, maar die beantwoord je gelukkig voor mij.
1207 schreef:Door de stress dat dit werk met zich mee brengt zal hij het ook geen 40 jaar kunnen volhouden. Hetzelfde geldt voor topmanagers allerhande.
Logisch dat hij meer verdient.
Goed, verantwoordelijkheid veroorzaakt
stress. Vraag: heeft een timmerman nooit last van stress? Of de slotendregger, als hij ziet hoeveel oppervlakte sloot hij nog moet dreggen op een dag? Natuurlijk hebben deze mensen daar last van. En toch krijgt bijvoorbeeld de tomatenboer daarom niet meer betaald voor zijn tomaatjes. Ik geloof daarom niet dat stress een belangrijke factor is.
Met de voetnoot dat het wel belangrijk is voor eventuele secundaire arbeidsvoorwaarden (eerder stoppen met werken voor brandweerlieden is een goed voorbeeld).
Van hogeropgeleiden zijn er doorgaans ook minder beschikbaar. De economische vraag is groter als het aanbod en dat verhoogt loon eveneens.
In absolute aantallen heb je natuurlijk gelijk, maar het is ook nog zo dat er in absolute aantallen ook minder hogeropgeleiden "nodig zijn" voor een redelijk functioneren van de maatschappij, als ik het even oneerbiedig mag zeggen.
Mensen met een hogere opleiding hebben een aantal jaar van hun leven gespendeerd aan het onder de knie krijgen van een beroep/studie waardoor zijn tot een minderheid behoren die dit kunnen/kennen. Hebben ze dan ook nog voor een richting gekozen waar veel vraag naar is, dan zullen zij ook goed betaald worden.
Dit is om plausibel te maken dat de theorie van vraag/aanbod geldt. Dus daar lijkt alles op neer te komen, of, met andere woorden: de politieke pogingen om sturing te geven aan deze maatschappelijke processen worden volledig overwoekerd door de economische machten? Dat is natuurlijk volledig een ander onderwerp, maar ik begrijp je punt.
Het verhaal van vraag en aanbod wil ik best geloven, zonder direct allerlei publicaties door te spitten. Het klinkt heel aannemelijk, maar ik zie niet in dat de vraag naar hogeropgeleiden zoveel groter is. Geloof het of niet, maar het fenomeen van 'overgeschoolheid' (om maar een anglicisme te vermijden) bestaat; iemand kan niet aangenomen worden, omdat diegene een te hoog diploma heeft.
Bovendien zijn er in absolute getallen ook veel meer bakkers en slagers dan theoretisch astrofysici nodig. Ik kan alleen maar constateren dat
kennelijk binnen de "theorie van vraag en aanbod" moet gelden dat de vraag naar intelligente mensen groter is. Maar dat vind ik een onvoldoenend antwoord. Ik heb al gezocht op de website van het CBS, maar daar vindt men niets relevants hierover.
Tenslotte is er ook nog een goed tegenvoorbeeld, namelijk die van het beroep "docent". Binnen het kader van de vraag/aanbod-theorie zou de docent nu een astronomisch bedrag moeten verdienen, omdat er enorme tekorten zijn in dit beroepssegment.
'Moeder, is het al nacht?' vraag ik. Maar er is niemand. Ik ben alleen.