Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
dude
Artikelen: 0

centrum van het heelal

waar heeft de bigbang ooit plaats gevonden...met andere woorden waar is het centrum van het heelal. is hier materie aanwezig of mischien een zwart gat. waar zitten wij in het heelal is er hier een 3d kaart van of zo iets
Shino

Re: centrum van het heelal

alles "draait" rond de poolster dus ik denk dat het ergens in die buurt ligt? :shock:
Elmo

De big bang heeft overal tegelijk plaatsgevonden. In die zin heeft het heelal dus geen middelpunt.

En over de poolster: dat is alleen maar voor ons hier op aarde zo. Als je in de buurt van de aarde blijft, dan is het nog wel een redelijke benadering, maar als je 1 miljoen lichtjaren een bepaalde kant op reist, dan zeker niet meer.
Never underestimate the predictability of stupidity...
Stephaan

Shino ik begrijp niet goed wat je bedoelt met "alles draait" om de poolster Ik zie dat een beetje anders : De poolster staat in het noordelijk halfrond (bijna) precies in het noorden. Het is (ook weer bijna) precies het punt waar de ingebeelde as waar de aarde rond draait het uitspansel (weer zo een ingebeeld begrip) doorprikt.

In het zuidelijk halfrond is er spijtig genoeg geen duidelijk zichtbare ster op het overeenkomstige doorprikpunt. Maar ook daar beschrijven de vaste sterren schijnbaar cirkels rond een vast punt. Dat is te zien als je er een foto van maakt die meerdere uren duurt. Dus, dacht men, het ganse firmament draait rond de aarde, (niet rond de poolster)en dus is de aarde het middelpunt van het heelal.

Het is omdat er een geleerde geweest is die gezien heeft dat er nog andere hemellichamen dan vaste sterren waren, namelijk de zwervers (ook planeten genoemd),de zon, de maan. Die gedroegen zich niet zoals dat hoort bij een uitspansel dat rond de aarde draait. En hij leidde daaruit af dat het de aarde zelf was die draaide rond die as die hier te lande naar de Poolster wijst. En dat de aarde ondertussen ook nog een jaarlijkse omloop deed om de zon.Terwijl bovendien de maan ondertussen baantjes trok rond de aarde Dit alles tot groot ongenoegen van de toenmalige kerkvaders. Misschien vind je dit een beetje kinderachtig verteld, maar als het ingewikkelder wordt snap ik het zelf ook niet.

Beste groetjes
Ge_

En hij leidde daaruit af dat het de aarde zelf was die draaide rond die as die hier te lande naar de Poolster wijst.
Vergeet niet dat de aardas niet de poolster blijft aanwijzen, er is namelijk nog een tolbeging die de aardas maakt (precessie). Dit komt door de aantrekkingskracht naar het eclipticavlak toe, maar aangezien de aarde rond haar as draait, komt ze niet in het eclipticavlak te liggen maar tolt ze. Heel traag welliswaar, maar zo is het dat er binnen enkele duizend jaren een andere ster in het poolpunt kan staan.

Het centrum van het heelal?

daar is een hele tijd geleden al over gediscussieerd dacht ik, op dit forum.

:shock:

idd

http://sciencetalk.nl/forum/invision/in...ddelpunt+heelal
Hallo1979

bedankt! slotje dus en hier verder.
"If you wish to make an apple pie truly from scratch, you must first invent

the universe." -- Carl Sagan (US physicist and astronomer,1934-1999)

Terug naar “Sterrenkunde en Ruimtevaart”