Hallo
Ik hoor vaak dat ze zonnestralen willen bundelen om zo voort te bewegen in de ruimte.
Maar hoe zou dat precies gaan dan, zou iemand mij dat uit kunnen legen.
ps let aub niet op spelfouten
Alvast bedankt
Moderators: jkien, Michel Uphoff
Gezien de wet van behoud van impuls, ja. Je kunt het netjes berekenen.Is er dan ook sprake van terugslag van de bron van waaruit het licht voortkomt?
Het probleem is dat je dan opnieuw brandstof moet meenemen om de laserstraal te maken. Waardoor de laserstraal sterker moet zijn om die extra brandstof te kunnen stuwen, waardoor je nog meer brandstof nodig hebt, enz...Zo ja dan kun je het zeil achterwege laten, en kunnen volstaan met een soort "raketmotor"van waaruit een zeer sterke (laser) lichtstraal komt.
Dat kan dus niet om evidente redenenZo neen kan kun je vanaf het ruimteschip zelf een sterke lichtbron op het zeil richten. Of...
Een zeil werkt op zonlicht, dan hoeft de raket geen lichtbron en energie mee te nemen. Dat is een voordeel als men de raketreis goedkoop wil houden. Maar als geld en gewicht voor jou geen probleem zijn dan kun je de raket inderdaad volproppen met lichtbronnen en accu's.eensteen schreef:Hoe kan licht voor voortstuwing zorgen? Ik las dat licht enige druk uitoefent op een al of niet spiegelend zeil
Fotonen hebben geen massa maar wel een impuls dat zou dan worden omgezet in enige druk op dat zeil.
Is er dan ook sprake van terugslag van de bron van waaruit het licht voortkomt? Zo ja dan kun je het zeil achterwege laten, en kunnen volstaan met een soort "raketmotor"van waaruit een zeer sterke (laser) lichtstraal komt.
Ja, ongeveer zoals Baron van Münchhausen zich aan zijn haren uit het moeras trok.Zo neen kan kun je vanaf het ruimteschip zelf een sterke lichtbron op het zeil richten. Of...
Dat wordt stralingsdruk genoemd. Voor een relativistisch gas van deeltjes hebben we dateensteen schreef:Hoe kan licht voor voortstuwing zorgen? Ik las dat licht enige druk uitoefent op een al of niet spiegelend zeil
Fotonen hebben geen massa maar wel een impuls dat zou dan worden omgezet in enige druk op dat zeil.
Toch wel. We hebben het overigens niet over een zeiltje van maar een paar m², en we hebben ook geen haast. Versnellingen in de orde van grootte van o,oo.... m/s². Maar als je dat maandenlang volhoudt bereik je toch serieuze snelheden. Als je gaat rekenen, vergeet dan overigens niet dat het effect verdubbelt als je de fotonen niet absorbeert maar reflecteert.Maar ik wist niet dat de stralingsdruk in de ruimte zo groot was dat het iets macroscopisch zou kunnen voortduwen.
Pas een beetje op met die wet van behoud van energie: er kan ook nog zoiets als warmte ontstaan en zo: Gooi twee even zware kleiballen frontaal tegen elkaar en van twee hoopjes bewegingsenergie blijft nulkommaniks over, een stilliggend klompje kleiPoging tot antwoord; logische gezien zou het karretje waar de ballen opblijven harder moeten gaan want alle bewegingsenergie wordt dan overgebracht op de beweging van het karretje.
Hier klopt je intuïtie want een wet die wél altijd geldt is de wet van behoud van impuls.Intuïtief zeg ik echter dat het karretje bij terugkaatsing harder zal gaan maar kan dat dan niet verklaren.
Jawel, maar een foton kan wat een tennisbal niet kan: van frequentie veranderen (van blauw opschuiven naar rood). Zo komt het sommetje toch weer rond.De terugkaatsende ballen zullen wel minder snel gaan dat kan niet anders ; je moet bijv. de snelheid van het karretje ervan aftrekken. Gaat hier de vergelijking met een foton niet mank ? want die kan niet minder snel teruggekaatst worden. Als het zeil met een snelheid van de helft van de lichtsnelheid beweegt dan zal het teruggekaatste foton toch een lichtsnelheid behouden hebben terwijl het impuls heeft ingeleverd.(?)