ik had een vraagje,
er bestaan AAA, AA, C, D , enz. batterijen, en deze leveren allemaal 1,5 Volt, maar wat is dan het grootste verschil tussen deze formaten? (gaat de ene langer mee dan de andere ofzo?)
Wat bedoel je met meer energie? Tegelijk of gedurende langere tijd? dan kun je ook eens aan de AA of AAA van Duracel gaan denken. Zij hebben ook batterijen (in één en hetzelfde formaat) die speciaal ontworpen zijn voor apparaten die weining energie verbruiken of juist de energieslurpers.jantje schreef: maar hoe bepaald een fabriekant dan op wat voor formaat hij zijn apparatuur laat werken?
en D batterij meer volume? betekend dat dan dat een D batterij meer energie kan leveren dan een AAA?
Wat bedoel je met meer energie? Tegelijk of gedurende langere tijd? dan kun je ook eens aan de AA of AAA van Duracel gaan denken. Zij hebben ook batterijen (in één en hetzelfde formaat) die speciaal ontworpen zijn voor apparaten die weining energie verbruiken of juist de energieslurpers.
oke, bedankt, nu weet ik denk ik wel wat ik wou weten .wigsbol schreef:U=I.R
q=I.t
Bij spanning U=1,5 V en gelijke weerstand R is ook de stroomsterkte I bij alle batterijen gelijk. De batterij met de grootste ladingscapaciteit q zal dus ook de grootste tijd t leveren, m.a.w. zal het langst werken.
Hoe groter de batterij, hoe meer reagentia ze bevatten en dus hoe groter hun q.
Dat is de theorie. In de praktijk speelt de fabricage van de batterij en het gebruik van de chemicaliën ook en belangrijke rol. Daarnaast moet de belasting R enigszins in overeenstemming zijn met de grootte van de batterij.