Ik zal de komende dagen hier in het kort de theoretische achtergrond van zwarte gaten uiteenzetten. Ook heb ik om de leesbaarheid te vergroten in de verdere berichten van anderen wat ballast verwijderd (grapjes, complimentjes enz)
Zwarte gaten zijn objecten die beschreven worden (of moeten we zeggen voorspeld worden) door de relativiteitstheorie. In tegenstelling tot de speciale relativiteitstheorie, waar we met gewone algebra al een heel eind komen, wordt er voor de algemene relativiteitstheorie gebruik gemaakt van wiskunde die minder éénvoudig is : De differentiaal geometrie.
In de relativiteitstheorie kan men het heelal bepalen,kenmerken met behulp van 4 parameters nl. de drie ruimte coördinaten en één tijdscoördinaat. Zo'n punt (t,x,y,z) noemen we een gebeurtenis. De verzameling van al deze gebeurtenissen noemen we de vierdimensionale ruimtetijd. De geometrie (= de vorm, = hoe verhouden de individuele gebeurtenissen zich tov elkaar) wordt beschreven door een bijzondere matrix: De metriek. Hij geeft aan hoe "dichtbij" de naastliggende gebeurtenissen zijn.
Het was Einstein die besefte dat de effecten van de zwaartekracht veroorzaakt werden door de vervorming van de ruimtetijd. Aangezien de metriek de vorm van deze ruimte beschrijft, besloot Einstein dat massa en in uitbreiding energie de metriek beinvloedde. Hij werkt dit uit en kwam tot volgende formule:
Rmu.gif upsilon.gif -1/2 Rgmu.gif upsilon.gif =8 GTmu.gif upsilon.gif
met Rmu.gif upsilon.gif een maat voor de kromming, nl een 4x4 matix met eerste en tweede afgeleiden van de metriek
met Rgmu.gif upsilon.gif de metriek
Tmu.gif upsilon.gif de energie momentum tensor
Kortom een koppel differentaal vergelijkingen om u tegen te zeggen en die enkel numeriek kunnen worden uitgerekend.
Enkel voor eenvoudige en symmetrische toestanden zijn er oplossingen uitgewerkt. Eèn ervan is de Schwartschild metriek, deze beschrijft het zwaartekrachtsveld in een lege ruimte waarin zich een bolvormige massa bevindt. maw de zwaartekrachtsvelden rond planeten en sterren en ja zwarte gaten.
Ik hoop dat deze moeilijke uitleg toch nog wat verstaanbaar is.