De medische wetenschap is volop bezig met het onderzoek naar deze stamcellen, omdat ze kunnen helpen bij het genezen van vele ziekten. Dode cellen van elke soort, ongeacht welke ziekte of beschadiging ze vernietigd heeft, kan vervangen worden door de verbazingwekkende flexibiliteit van stamcellen:
- Cellen die bij kankerbehandeling door straling of chemotherapie zijn vernietigd, kunnen vervangen worden door nieuwe, gezonde cellen.
- Het genezen van diabetes mellitus. Bij deze vorm van suikerziekte maken de \(\beta\)-cellen (eilandjes van Langerhans) onvoldoende insuline aan. Door stamcellen te laten uitgroeien tot insulineproducerende cellen is het probleem opgelost.
- Het genezen van de ziekte van Duchenne. Bij deze ziekte ontbreekt het eiwit dystrofine in de spiercelwand. Door stamcellen te laten uitgroeien tot gezonde spiercellen die wel dystrofine bevatten is ook deze afwijking op te lossen.
- Het aanmaken van huidtransplantaten om stukken huid die bij brandwonden vernietigd zijn te vervangen.
- Het aanmaken van nieuwe levercellen bij levercirrose.
- Het aanmaken van neuronen bij Alzheimer, herseninfarct of Parkinson (dopamineproducerende cellen).
- Het aanmaken van hartspiercellen bij een hartinfarct.
- Het aanmaken van beenmergcellen bij leukemie, ruggenmergletsels, multiple sclerose, ALS,...
- Het aanmaken van organen voor orgaantransplantatie.
- Andere toepassingen: Een waardevoller alternief bieden voor proefdieren of computersimulaties in de farmacologische industrie. Stamcellen kunnen gebruikt worden voor het modelleren van genetische ziekten. Ook kunnen op gecultiveerde stamcellijnen nieuwe geneesmiddelen worden uitgetest om zo eventuele toxiciteit voortijdig op te sporen. Verder zullen zij de wetenschap in staat stellen basisonderzoek te verrichten op humane cellen en diepere inzichten te creëren in de functie van genen en molecules (zoals groeifactoren en nutriënten) tijdens de embryologische ontwikkeling.
- volwassen (= somatische) stamcellen: deze kunnen gewonnen worden uit het beenmerg of uit het perifere zenuwstelsel. De (erg gecompliceerde) procedure waarbij stamcellen uit het beenmerg gewonnen worden heeft in zekere mate een pijnlijke vernietiging van het beenmerg tot gevolg. De pijnloze manier om perifere stamcellen te winnen heeft dan weer als nadeel dat het proces veel tijd in beslag neemt.
- navelstrengcellen: deze stamcellen kunnen tijdens de zwangerschap gewonnen worden en dan in cryogenische celbanken worden opgeslagen om eventueel later te gebruiken als het leven van het kind in gevaar is. Één van de nadelen is - hoe raar het ook klinkt, want normaal zou dit als een voordeel beschouwd worden - dat deze cellen genetisch identiek zijn aan die van het kind. Daarom kunnen genetische aandoeningen niet worden behandeld met dit type stamcellen, omdat ze zelf ook de kiem van deze genetische ziekte bevatten. Verder kunnen door het lang bewaren en invriezen van de stamcellen mutaties in het DNA ontstaan. Verder is dit type stamcellen ook niet zo flexibel, zodat slechts een zeer klein deel gebruikt kan worden voor therapeutische doeleinden.
- embryonale stamcellen (dit is de meest omstreden groep en ik zou graag hebben dat de discussie vooral hierom draait): deze cellen zijn afkomstig van een embryo van 4 à 5 dagen oud (blastulastadium). In dit stadium ziet de cel er zo uit:
Een blastocyst bestaat uit een honderdtal cellen, voor het grootste gedeelte stamcellen, die onbeperkt in leven gehouden en gekweekt kunnen worden. Bovendien verdubbelen de stamcellen zich om de 2 à 3 dagen (= stamcellijn). De embryo's waarmee dit onderzoek gebeurt zijn overblijfselen van IVF-behandelingen die na schriftelijke toestemming van beide ouders zijn vrijgegeven voor wetenschappelijk onderzoek.De bevruchte cel bestaat uit vier delen: namelijk inner cell mass (ICM), de cellen die het uiteindelijke kind vormen (pluripotent); het trophectoderm, cellen die zorgen voor extra-embryonale structuren; het blastocoel, een holle ruimte die gevormd wordt in de eerste dagen na de bevruchting en de zona pellucida, een passief glycoproteine membraam.
Ik ben 200% voor dit onderzoek, omdat ik er ethische bezwaren noch nadelen in zie:
- de ouders hebben allebei schriftelijke toestemming gegeven. Het embryo is samengesteld uit hun genetisch materiaal en als zij er geen graten in zien, waarom zou het dan niet mogen?
- de embryo's zijn "overschotten" (kan cru klinken voor iemand die ze als "leven" ziet) van IVF-behandelingen. Ze worden sowieso vernietigd, dus waarom ze niet gebruiken om tientallen miljoenen mensen te genezen?
- de embryo's leven niet, hebben geen bewustzijn en voelen geen pijn (omdat zenuwbanen pas bij 8 weken ontstaan). Sommige mensen zullen vinden dat het leven ontstaat bij de conceptie. Ik ben het daar niet mee eens: de zygote die dan ontstaat heeft de potentie om uit te groeien tot een levend wezen, net zoals een eikel de potentie heeft om uit te groeien tot een eik. Maar dit wil niet zeggen dat een eikel al een eik ís. Natuurlijk bestaat die blastocyst uit "levende" cellen, maar dat is het veraderlijke van het woord "levend". Die cellen zijn gewoon kleine, op zichzelf staande fabriekjes en hebben niets te maken met wat "echt" leven is. Als je elke kiem van leven wil beschermen en de kans geven om te ontwikkelen, dan kan je even goed naar de afdeling oncologie van het plaatselijk ziekenhuis gaan en daar alle oncologen uitmaken voor moordenaars omdat ze kankercellen (ook een vorm van menselijk leven) hebben weggesneden. Omdat ik echter een verschrikkelijk lange discussie omtrent het wel of niet leven van een embryo wil vermijden (ik heb die discussie al 7 keer in mijn leven gevoerd), zal ik er even vanuit gaan dat het embryo wel leeft (wat wetenschappelijk gezien dus niet zo is). Ook dan moeten we de zaak in de context bekijken. Een embryo in de baarmoeder van een vrouw die dolgraag een kind wil, moet uiteraard zo goed mogelijk beschermd worden en alle kansen krijgen om uit te groeien tot een levend wezen. Een embryo dat echter een "overschotje" is van een IVF-behandeling en dat nooit meer zal uitgroeien tot een kind, kan mijns inziens beter gebruikt worden voor onderzoek om miljoenen mensen te helpen, dan domweg vernietigd te worden. De (grotendeels religieuze) argumenten tegen stamcelonderzoek wegen volgens mij niet op tegen de mogelijk om al die zieke mensen* te helpen.
- aantal ALS-patiënten: Nederland: \(\pm\)1000 / België: 800 à 1000
- aantal Parkinsonpatiënten: Nederland: 50.000 (binnen 19 jaar: 75.000) / België: 25 à 30.000
- aantal Alzheimerpatiënten: Nederland: 250.000 / België: 85.000 (elk jaar komen er 20.000 bij) / wereldwijd: 24 miljoen
- aantal diabetespatiënten: Nederland: 800.000 / België: 500.000