Even iets heel anders dan al die elementaire deeltjes-theorien.
Soms vraag ik me af wat je zou moeten en mogen doen met iets dat je ergens vind.
In de trein, in het bos, op straat, een mobiel telefoontje, een munt op een tafeltje van een terras, een geldbuidel (om dat andere moeilijk te spellen woord te vermijden ), een vergeten paraplui, een fiets zonder slot.
Vaak lijkt het onschuldig en onbelangrijk, maar in principe lijkt me dit een vrij cruciaal gegeven. Vooral wanneer je je af gaat vragen wat de mens met de hele aarde doet. Sommige historische ontwikkelingen van het verdwijnen van diersoorten en het kappen van bossen en vervuilen van water op aarde maken je niet vrolijk/optimistisch over de toekomst van onze wereld. Nog belangrijker lijken voor mij die vragen als het gaat om de maan, Mars en andere nieuwe werelden. Mogen wij als mensheid alles wat we vinden gebruiken alsof het voor ons is gemaakt ? Een boom die een paar eeuwen groeide ? Een planeet die een ontwikkeling doormaakte zonder mensen ? Een komeet laten exploderen als test van een "defensief" mechanisme ?
Wie zorgt voor de bescherming van de rechten van iets dat wij "vinden" en ons toe-eigenen ? Is er wel sprake van rechten ? Is het goed dat sommige mensen gewetensbezwaren hebben wanneer zij een dier doden of een boom omhakken of een berg met dynamiet opblazen ? Waar zijn die "softies" goed voor ?