Ik wil in dit onderwerp vooruit blikken op de toekomst van Irak, en niet het verleden.
De verkiezingen zijn geweest, en de wederopbouw van Irak kan beginnen. Maar ik zie nu al een 3 scheiding in Irak.
De nieuwe partijen die zijn opgericht vertegenwoordigen een religie in plaats van een politiek standpunt. De Shiiten, Soeniten en koerden worden door hun respectievelijke bevolking gesteunt en kreeert een 'wij tegen hullie' samenleving. Hoe kan deze scheiding van groepen mensen ooit de eenvorming van Irak inluiden? Dat kan inderdaad niet. Een echt democratisch land heeft parijen die de respectievelijke politieke standpunten vertegenwoordigd, en niet de bevolkingsgroepen.
De coalitie is nog niet eens gevormd, en ik zie nu al een probleem. De Soenieten moeten boeten voor wat Saddam heeft gedaan, de koerden hebben een minderwaardigheidscomplex en de Sjiiten willen ook het beste voor hun zelf. Dit riekt naar burgeroorlog, kunnen we daar de coalitie van beschuldigen?
Kan (mag) Nederland voor deze drie deling verantwoordelijk worden gehouden? Ik denk het wel, het moest mee beslissen in de wederopbouw van Irak.