Onderzoekers hebben een van de eerste succesvolle experimenten met gentherapie bij mensen uitgevoerd.
Ze hebben bij acht patiënten met een zeldzame vetstofwisselingsziekte via een virus een werkend gen ingebracht.
Lees meer ... Nu
Moderator: Astro
de gentherapie leidde tot een daling van de vetconcentratie in het bloed, het zogenaamde triglyceridengehalte, van 20 tot 40 procent.
Bij patiënten met LPL-deficiëntie is de vetconcentratie in hun bloed dan ook sterk verhoogd, gemiddeld tien tot twintig keer hoger dan bij gezonde mensen maar soms zelfs tot 70 keer.
Cycloon schreef:Ik weet niet hoelang geleden dit succesvol is toegepast, maar ik heb vorig jaar ofzo hieromtrent ook een documentaire gezien waar de patiënten later ziek werden door het virus, of er iets mis liep. Dus jammer dat er geen datums vermeld zijn en ook dat er niks verteld wordt over de toestand van de patiënten, zijn ze echt genezen?
Ik vind dit eigelijk wel intressant nieuws, meer info is welkom pi.gif
Eventjes een aanvulling hierop. Het is al een behoorlijke tijd geleden dat ze bij een bubble boy op deze wijze gentherapie hadden toegepast (via een virale infectie dus). De techniek is allesbehalve nieuw wat het natuurlijk niet minder spectaculair maakt.confusie schreef:Onderzoekers hebben een van de eerste succesvolle experimenten met gentherapie bij mensen uitgevoerd.
Ze hebben bij acht patiënten met een zeldzame vetstofwisselingsziekte via een virus een werkend gen ingebracht.
Lees meer ... Nu