Moderator: physicalattraction
Maar wat is het nadeel van waterstof ook alweer? Kost het simpel weg ook gewoon te veel energie om het te maken? of is het te gevaarlijk in gebruik?
En als je de verliezen bij omzetting van kolen naar electrisch en electrisch naar waterstof meerekent kan het helemaal niet uit.Het nadeel met waterstof is dat als je waterstof maakt uit water, er evenveel energie nodig is om het te splijten in H2 en O2 als dat je er uit krijgt door verbranding. Die energie moet dan uit de kolen/olie centrale dus netto ga je er niets op vooruit. Je auto heeft zijn uitlaat op de centrale staan in plaats van achter de auto.
Op dit moment speelt men nog quite, maar dat moet met de kernfusie reactor in Frankrijk (genaamd ITER) anders worden. ITER zou in 2015 gebouwd moeten zijn.Mrtn schreef:De kernfusie waar men het verste mee is (tokamak: torus-vormige, supergeleidende magneten ter insluiting van het plasma van tritium en deuterium), speelt volgens mij bijna quitte en de energie die men in het spul stopt vs. wat er uit komt. De temperatuur (100 mln C) bereikt men door zowel insluiting als dat men inductiestromen door het plasma laat lopen.
(..)
Bij het FOM in Nieuwegein richt men zich op de plasmafysica en het materiaal voor de wand van het reactorvat als ik me niet vergis.
Maar helium kun je achter in de bak van de auto leggen, een kernfusiereactor wat minder.Het maken van waterstof is alles behalve efficient. Wat ik ooit heb gelezen is dat het 5 keer meer energie kost om water te electrolyseren, dan uiteindelijk door het waterstof geleverd kan worden. En dan praat je nog niet eens over het rendement van waterstofcellen.
Zowel fusie als splijting kunnen energie opleveren. Fusie levert geen gevaarlijk afval op, dus die vorm van kernenergie is wat dat betreft veilig.en veilige kernenergie? of is dat een fabeltje...dat radioactief afval moet toch wel ook wat rapper afgebroken kunnen worden dan nu het geval is?
Da's niet helemaal zuiver. De reactorwand bijvoorbeeld heeft te maken met de vrijgekomen neutronen van de fusie.. hoe die er exact op reageert durf ik niet te zeggen.Zowel fusie als splijting kunnen energie opleveren. Fusie levert geen gevaarlijk afval op, dus die vorm van kernenergie is wat dat betreft veilig.
Insluiting..Ik was al blij toen ze de Appel vorm namen ipv de Donut. En wat bleek het rendement lag hoger.Rogier schreef:Te gevaarlijk niet, in tegenstelling tot kernsplijting is kernfusie geen kettingreactie. En het afval is voornamelijk helium, dat is ook vrij onschuldig.
Het is alleen nogal lastig om kernfusie in de praktijk uit te voeren omdat het normaal gesproken (d.w.z. in sterren) bij temperaturen van meer dan 100 miljoen graden plaatsvindt, als het waterstof geen gas meer is maar plasma. Dat niet in de hand houden (letterlijk noch figuurlijk), een container of wat dan ook zou direct smelten.
Ik weet niet precies waar het huidige fusie-onderzoek zich op richt, "koude" kernfusie (d.w.z. fusie bij lagere, meer hanteerbare temperaturen) of op het realiseren van zo'n extreem hoge temperatuur door het in te sluiten binnen magneetvelden e.d.
Proberen ze hiervoor de halfwaardetijd van radioactieve kernen niet te verlagen?en veilige kernenergie? of is dat een fabeltje...dat radioactief afval moet toch wel ook wat rapper afgebroken kunnen worden dan nu het geval is?
Da's niet helemaal zuiver. De reactorwand bijvoorbeeld heeft te maken met de vrijgekomen neutronen van de fusie.. hoe die er exact op reageert durf ik niet te zeggen.