Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Ascension
Artikelen: 0

Wiki tekst over metaforen

Taalgroei

De metafoor bevordert taalgroei en de daarmee samenhangende verrijkingen en verwarringen. Voorbeeld: "de voet van een stam" is ontstaan uit de overdracht van de betekenis van de menselijke voet op het laagste gedeelte van een stam. Het "vertrekpunt van een redenering", ontstaat door het begin van een redenering te vergelijken met het begin van een reis. Een "stroom reizigers", een steen"bakkerij", deze metaforen spreken voor zich. Verwarring kan ontstaan wanneer we de herkomst van de overdrachtelijke betekenis niet meer aanvoelen. Zo beginnen ambtenaren klanten te werven voor de producten van hun bedrijf met wervende teksten en reclame-uitingen, omdat ze de metafoor van het commerciële bedrijf voor hun departement/ afdeling letterlijk zijn gaan nemen, terwijl dat per definitie onmogelijk is. Tenslotte: het "innerlijk" van een mens is ontstaan door de onzichtbare binnenkant van een voorwerp te vergelijken met de onuitgedrukte gevoelens en gedachten van een mens. Niemand heeft dit innerlijk waargenomen. Ook de bezitter niet. Als hij zijn innerlijk beschouwt denkt hij na over zichzelf, wat iets heel anders is dan waarnemen, wat je per definitie doet met een daarvoor uitgerust orgaan (oog, oor enz.) Toch zijn er veel mensen die op grond van deze oude metafoor menen dat iemand zijn innerlijk kan waarnemen.

Bron: wikipedia.nl [edit mod: http://nl.wikipedia.org/wiki/Metafoor]

Het dikgedrukte snap ik dus echt totaal niet. Kan iemand het misschien uitleggen?

Alvast bedankt,

Ascension
This old world still looks the same.
Veertje

Re: Wiki tekst over metaforen

Dat metaforen voor verwarring kunnen zorgen is het duidelijke deel van het stuk vetgedrukte tekst. Maar de rest, dat wat een voorbeeld zou moeten zijn, is ook Chinees voor mij. Negeren is mijn advies. Dit specifieke Wiki artikel is sowieso niet al te best vind ik.

Beter naar andere voorbeelden zoeken, als het je gaat om metaforen die verwarring veroorzaken.
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde
Phys

Re: Wiki tekst over metaforen

Sowieso, als je meer (betere) info wil: de Engelse wikipedia is doorgaans veel uitgebreider en correcter:

http://en.wikipedia.org/wiki/Metaphor
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Terug naar “Taalkunde”