WendyTje
Artikelen: 0

Waar komen die geluiden toch vandaan?

Allereerst: Ik ben een complete nitwit qua computers. Tuurlijk ik ken mn programmas en ja ik kan zelfs een nieuwe grafische schijf ofzo erin pluggen, maar dan heb je het wel redelijk gehad.

Wat ik me al een tijd afvraag is: Als je de computer opensloopt (zo eentje ben ik dan weer wel) zitten er niet echt bewegende onderdelen in, behalve de ventilator en de onderdelen van de discdrive. Verder zijn het printplaten en dradenzooi (no offence).

Maar toch als de computer hard moet "denken" dan maakt ie geluiden alsof het een helicopter is die bijna op gaat stijgen.. Waar komt al dat gebrom, gezoem en gesteun toch vandaan? Er zit toch niets in dat mechanisch geluid kan maken?? Of heb ik daar eventjes overheen gekeken?
To boldly go where I`ve never been before

Be nice to nerds, chances are you`ll end up working for one
Ruben01

Re: Waar komen die geluiden toch vandaan?

Maar toch als de computer hard moet "denken" dan maakt ie geluiden alsof het een helicopter is die bijna op gaat stijgen.. Waar komt al dat gebrom, gezoem en gesteun toch vandaan? Er zit toch niets in dat mechanisch geluid kan maken?? Of heb ik daar eventjes overheen gekeken?
Zoals jezelf hebt opgemerkt zitten er niet zoveel mechanische onderdelen in je computer, je ziet dus vooral draden en printplaten. Wanneer je gegevens opvraagt en of je computer moet "denken" (normaal rekenen want een computer kan niet denken :D ) dan gaat je processortemperatuur stijgen. Om deze terug af te koelen gaat je ventilator beginnen draaien. Deze kan soms wel wat lawaai maken.

Het lawaai kan ook nog een 2e oorzaak hebben. Wanneer je gegevens opvraagt van je hard disk dan moet deze beginnen draaien, als je HD dus ingang schiet kan die ook wel voor wat gebrom zorgen.

Verder zijn er ook nog de CD, DVD stations die lawaai kunnen maken.
Cycloon

Het ratelende geluid komt voor als er virtueel geheugen wordt aangemaakt en gebruikt word op je harde schijf. Vermits dat geheugen slechts kleine hoeveelheden data zijn die razendsnel moeten kunnen gelezen worden moet de harde schijf immens veel korte bewegingen uitvoeren in korte tijd wat zich uit in dat ratelende geluid. Je hoort dat geluid waarschijnlijk enkel als je een zwaar programma aan het draaien bent/hebt gedraaid?

Van zodra er meer RAM geheugen in je pc zal zitten zal je dat geluid minder horen, of gewoon nooit meer :D
WendyTje

. Wanneer je gegevens opvraagt van je hard disk dan moet deze beginnen draaien, als je HD dus ingang schiet kan die ook wel voor wat gebrom zorgen.

Dat zal het zijn! Dus toch gewoon mechanische geluiden.

Tja, volgens mij is mn computer best goed, maar af en toe heeft ie van die kuren dat ie gewoon lekker een half uurtje gaat zitten brommen...
To boldly go where I`ve never been before

Be nice to nerds, chances are you`ll end up working for one
Ruben01

WendyTje schreef:Dat zal het zijn! Dus toch gewoon mechanische geluiden.

Tja, volgens mij is mn computer best goed, maar af en toe heeft ie van die kuren dat ie gewoon lekker een half uurtje gaat zitten brommen...

Wat bedoel met je een half uurtje brommen ? Blokkeert hij ergens op of maakt hij enkel geluid. Wanneer hij gewoon een half uur een bevroren scherm geeft dan heb je toch ergens een probleempje.
Cycloon

Wat bedoel met je een half uurtje brommen ? Blokkeert hij ergens op of maakt hij enkel geluid. Wanneer hij gewoon een half uur een bevroren scherm geeft dan heb je toch ergens een probleempje.
Een half uurtje brommen kan best, en als je mijn post leest komt dat gewoon van de harde schijf. Dat is perfect normaal :D

Wil je er toch vanaf dat moet je gewoon meer RAM geheugen steken :D
Ruben01

Cycloon schreef:Een half uurtje brommen kan best, en als je mijn post leest komt dat gewoon van de harde schijf. Dat is perfect normaal :D

Wil je er toch vanaf dat moet je gewoon meer RAM geheugen steken :D
Dat weet ik als je "een half uurtje brommen zo interpreteert". Ik d8 eerst dat ze hiermee bedoelde dat de pc een half uurtje vast zat.
High-Voltage

Of de PC is gewoon "oud". Oudere HD's maken veel meer geluid dan de moderne dingen.

Wat ook nog kan is dat de kast gewoon staat de resoneren, heb ik hier ooit aan de hand, stomme kast!
Ruben01

High-Voltage schreef:Of de PC is gewoon "oud". Oudere HD's maken veel meer geluid dan de moderne dingen.

Wat ook nog kan is dat de kast gewoon staat de resoneren, heb ik hier ooit aan de hand, stomme kast!

Dat kan natuurlijk ook heel goed, bij zo een oude blikke doos komt dat wel regelmatig voor.

Een moderne computer case gaat dit niet meer hebben.
High-Voltage

Ruben01 schreef:Dat kan natuurlijk ook heel goed, bij zo een oude blikke doos komt dat wel regelmatig voor.

Een moderne computer case gaat dit niet meer hebben.
Bedankt voor het compliment.

De case is "al" anderhalf jaar oud.

Terug naar “Informatica en programmeren”