Toch weer een erg boude uitspraak.
Wat betekent boude a.u.b ?
Moderator: Rhiannon
Toch weer een erg boude uitspraak.
Het woord is dus zeker geen ANU hebt gezocht op boude:
RESULTAAT (maximaal 20 woorden)
bou·de·ren (onov.ww.)
1 mokken
Als ik schrijf "Dat is een stomme uitspraak" en je weet niet wat 'stomme' betekent, ga je toch ook niet in het woordenboek zoeken naar 'stomme'?Cycloon schreef:U hebt gezocht op boude:
RESULTAAT (maximaal 20 woorden)
bou·de·ren (onov.ww.)
1 mokken
Ohja idd! Dat krijg je met onbekende woorden! (eigelijk ben ik gewoon geen genie als het op taal aankomt )
Ben ik de enige die aan Star Trek denkt?barthol schreef:Bold
1. not hesitating or fearful in the face of actual or possible danger or rebuff; courageous and daring: a bold hero.
*knip*
3. necessitating courage and daring; challenging: a bold adventure.
Startrek....? ja het woord heeft wel met strijders- en heldenromantiek te maken.Lala schreef:Ben ik de enige die aan Star Trek denkt?
Overigens een goed ingebracht, die namen: Archibald is de eerste die bij mij opkomt. Het stamt vanuit het germaans, blijkt uit deze site:
http://www.keesn.nl/names/nl6_an_deu.htm
straf2 (bn.)
1 streng
2 geconcentreerd, sterk
3 krachtig, hard => hevig
4 [Belg., inf.] erg
5 [Belg., inf.] (van uitingen) kras
6 [Belg., inf.] (van een prestatie of degene die haar levert) knap
Een straffe opmerking is dus een sterke, krachtig geformuleerde opmerking. Wat ik zou vertalen naar een scherpe, kernachtige (geconcentreerde) opmerking. (To the point, er niet omheen draaiend.)boud (bn.)
1 al te stoutmoedig
Wat ik zou willen interpreteren als een brutale of gedurfde/gewaagde opmerking.stout·moe·dig (bn.)
1 zonder angst voor gevaar => stout
Waar haal je vandaan dat straf ook gedurfd/gewaagd betekent?Hmm, het zou wel hetzelfde kunnen zijn. "Straf" betekent niet alleen sterk of krachtig, maar ook: gedurfd, gewaagd, m.a.w. boud