Ik heb het idee dat in ontwikkelingslanden mensen betaald worden naar de verhouding van de rijkdom van de betrokken landen bij Im-Export van goederen. Waarom vind ik dat niet eerlijk ?
Je gaat wel erg kort door de bocht. Het zit iets ingewikkelder in elkaar, maar ik waardeer je idee van wat eerlijk is en wat niet. Wat er gebeurd is dat iedereen inderdaad betaald wordt naar de maatstaven die er in een land (of in een branche in dat land) gelden. Dat is echter niet zo erg. Als de goederen in een rijker land verkocht worden zal er immers een grotere opbrengst zijn, die dan weer in ons land uitgegevezal worden en aldaar de standaard zal verhogen. Dat is hoe nivellering plaatsvindt. Op dit moment zijn er echter verscheidene regels die dit nivellerende effect volkomen teniet doen. Als eerste is er import belasting, wat ervoor zorgt dat die grote te behalen winst in het (rijke) import land terecht komt, in plaats van in ons (arme) export land. Ten tweede zijn er internationale regels met betrekking tot multinationals die ervoor zorgen dat als een holding meerdere bedrijven onder zich heeft ieder bedrijfje kan vallen onder de locale regels, terwijl de holding onder andere regels valt. De winst zou dan behaald kunnen worden door de holding en zo onder andere belasting regels vallen dan het producerende bedrijfje. Op die manier komt de belasting ook niet ten goede aan het export land.
Zij krijgen een relatief laag loon voor de export van produkten. En voor diezelfde produkten wordt door de transportkosten naar bijvoorbeeld Nederland zoveel meer betaald. Maar daarvoor hebben wij genoeg geld en de importeurs verdienen er zelfs ook nog ruim aan. Ze kopen liever meer in en gooien een deel weg dan dat ze minder importeren en alles kunnen verkopen. Ze maken dus winst ondanks de marge van de "over-import". Op deze manier kan er alleen altijd meer geld van de armere landen stromen naar de rijkere. Nooit andersom.
Het is makkelijk om de opzet van de regels te doorgronden, he? Het effect van de regels is zo overdreven aanwezig dat het bijna lachwekkend is om iemand iets anders te horen verkondigen...als het niet zo treurig was wat er door deze regels allemaal gebeurd.
Dat is geen mondiaal denken, maar een verdekte vorm van slavernij, in mijn ogen.
Bravo! Ik kan niet anders dan het met je eens zijn. Overigens is de term uiteraard verkeerd gebruikt gezien de werknemers uiterard een vrije keus hebben om te werken waar ze willen. Maar ja, die werknemers willen uiteraard ook alleen maar hun gezin voeden. Uiteraard wordt ze niet voldoende betaald om echt hun leven te kunnen inrichten zoals ze willen en omdat de volledige economische situatie buigt naar het goeddunken van enkelingen zal dat zo blijven.
Mijn voorstel : Betaal iedereen hetzelfde en de handel zal weer veel meer lokaal worden.
Je kan het ook andersom draaien: handel alleen regionaal en de rijkdom zal weer nivelleren..
Men occasionally stumble over the truth, but most of them pick themselves up and hurry off as if nothing ever happened.
~Sir Winston Churchill