Shine
Artikelen: 0

Waarom gunnen we het anderen niet?

Beste leden,

er was al een topic met waarom mensen zo egoïstisch zijn. Maar daar wil ik het niet echt over hebben.

Soms bereik iemand iets, waar je echt trots op mag zijn. Maar het wordt je niet gegunt. Why not?

Als iemand iets bereikt heeft wat jou niet gelukt is, dan gun je het diegene toch? Waarom wil een mens niet accepteren dat er mensen zijn die beter zijn dan hunzelf?

Gr,

Shine
[center]''My mom always told me: life is like a box of chocolat, you never know what you gonna get...''[/center]
qrnlk
Lorentziaan

Re: Waarom gunnen we het anderen niet?

Mensen accepteren heus wel dat anderen beter zijn dan hun zelf. Zolang het maar een kwaliteit betreft waar ze geen of slechts weinig waarde aan verbinden. Zodra deze kwaliteit echter belangrijk voor hun is, meestal op de een of ander manier gekoppeld aan hun gevoel van eigenwaarde, dan wordt het al weer moeilijker. Het is dan vrij eenvoudig om je gevoelens van minderwaardigheid te projecteren op de persoon die de aanleiding is voor deze gevoelens; Als of het zijn schuld zou zijn.

Daarnaast denken veel mensen dat meedoen belangrijker is dan winnen of dat je succes verdient door hard werken en veel doorzettingsvermogen, of een van de vele andere waangedachten waarmee men verschil en geluk (toeval) wil negeren. Blijkbaar vinden veel mensen succes niet leuk als je het niet verdient door veel zelf-opoffering, pijn en moeite. Men wil een gevoel van evenwicht zien... Succes mag maar dan moet je ook meer pijn en verdriet hebben.

De realiteit dat het leven gewoon ongelijk verdeeld is vinden veel mensen moeilijk te accepteren. Men vertaald ongelijk snel naar oneerlijk... dit is waanzin maar veel mensen denken op deze manier.
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs
Herodotus

Je kunt emoties toch niet afdwingen. Sommigen gun ik meer dan anderen, en ik ben ook wel eens jaloers. Volgens mij is het maar net hoe je hier mee omgaat. Ik verwacht van niemand een gunst, gunsten krijg je wanneer de tijd daar rijp voor is.
Stuur mij maar naar de hel, Petrus. Lekker warm.
albert davinci

Shine, is dit niet meer een psychologische discussie dan een ethische discussie? Afhankelijk van waar je precies naar toe wil is het wellicht verstandiger om deze discussie naar psychologie te verplaatsen.
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap :(

We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.
Shine

Albert davinci:

Knock yourself out.. Be my guest.

Psychologie past denk ik toch wel wat beter hierbij.

@qrnlk

Ik kom daarop nog terug.
[center]''My mom always told me: life is like a box of chocolat, you never know what you gonna get...''[/center]
Windsurfer

Het hangt ervan af hoe je de vraag wil beantwoorden. Er is al een topic over dit onderwerp binnen psychologie, is het niet iets om het hier dan vanuit de filosofie/ ethiek te benaderen? Aristoteles biedt hier vast aanknopingspunten.

En om het dan even op weg te helpen, de aanname die in de vraag van topicstarter besloten ligt: men is zich bewust van het feit dat het moreel gezien niet goed is andere mensen dingen te misgunnen. Waarom doen we dat dan toch?
keeping an open mind is a virtue, but not so open that your brains fall out.
Shine

Wat oneerlijk en ongelijk betreft, daar gaat het mij niet om.

Als je iemand iets niet gunt, dan heeft dat met oneerlijkheid te maken. Je vind het niet eerlijk dat het wel iemand anders is gelukt en niet jou.

Maar waar het me omgaat is het volgende: Waarom wordt het je niet iets gegunt?

The most simple and most obvious answer is:::: -Egoïsme van de mens-

Maar ik wil verder komen dan dat, er zit er meer achter... maar wat?
qrnlk
Lorentziaan

Egoïsme is echter tricky; Je wordt niet op een dag wakker en besluit om egoistisch te worden.

Het gaat vanzelf terwijl je niet oplet, je dwaalt langzaam af van de realiteit zoals deze is en gaat leven overeenkomstig een illusie, een illusie die je beter uitkomt en die door jouw niet langer te onderscheiden is van de realiteit. Een illusie waarin jezelf groter en beter bent dan je daadwerkelijk bent... De illusie vormt je geest en gevoelens, elk conflict met de realiteit doet pijn en de illusie geeft je een redelijk klinkende argument om hier iets aan te veranderen door te proberen om de realiteit aan te passen aan de illusie.

Een van de meest kenmerkende eigenschappen van egoisten is dat ze de wereld willen veranderen maar niet hunzelf. De wereld aanpakken is voor hun gevoel logischer en gemakkelijker... ze overwegen niet eens om hun zelf onder de loep te nemen en te toetsen of hun beeld van de realiteit wel realistisch is. Zelfverbetering is in hun ogen iets voor anderen...
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs
Shine

Eigenschapppen die egoïsten hebben, die bezitten wij (dus ieder mens) ook. Het zit gewoon in onze bloed.

Alles we eerst naar ons zelf keken, en dan pas naar anderen... dan zou de wereld er niet zo uitzien.

Als het is zoals jij zegt, dat je onbewust egoïstisch bent en niemand gunt... dan zit het dus in je bloed? Ben je dan zo aangeboren? Dus dan kan je er niets aandoen dat je iemand iets niet gunt...

Ik denk het niet, volgens mij heeft het meer met je omgeving te maken. Heb je het gevoel dat steeds iemand anders met de eer vandoor gaat... of heb je het gevoel dat wat jij bereikt véél minder is dan wat je naaste bereikt?... dat heeft met psychologie te maken én met je opvoeding.

Maar deze gevoelens zijn normaal geworden nu, want vergeleken met jaren terug.. wordt je nu bijna niets meer gegunt. Het gaat steeds meer achteruit..
Jeroen Bouterse

Ik ontken dat verschijnsel. Ik zie in mijn vrienden- en kennissenkring heel weinig jaloezie. Misschien heb ik gewoon geluk (en dat bedoel ik niet retorisch, want het lijkt me zeer goed mogelijk), maar dan nog vraag ik me af hoe te zien is dat het vergeleken met vroeger erger is geworden. Ik weet zelf niet waar ik een dergelijke trend aan af zou moeten lezen.
physicalattraction
Moderator

Maar deze gevoelens zijn normaal geworden nu, want vergeleken met jaren terug.. wordt je nu bijna niets meer gegund. Het gaat steeds meer achteruit..

O jee, nostalgische gevoelens. Die komen een (wetenschappelijke) discussie vaak niet ten goede. Nu was er toch al niet echt sprake van een discussie, maar een uiteenzetting waarom alle mensen gigantisch egoïstisch zijn, zonder hierbij feiten erbij te betrekken.

Terug naar “Sociale en praktische filosofie, ethiek”