Ik ga nu ook een toelatingstest doen voor geneeskunde in Belgie, maar daar slagen helaas maar heel weinig Nederlanders voor omdat de vooropleiding hier minder theoretisch is...
Oh?
De uitleg die veel Vlamingen graag geven, die ik te kort door de bocht vind, is dat uit Nederland hoofdzakelijk mensen meedoen die er niet in slaagden om gemiddeld een 8 of hoger te halen. Dat zal zeker een belangrijke oorzakelijke factor zijn, de leerlingen die gemiddeld een 8 of hoger halen hebben vermoedelijk een heel wat betere kans om voor het ingangsexamen te slagen waar bij de Vlamingen ook de beste 10% leerlingen deelneemt aan het ingangsexamen (ik schat nu eventjes dat in een 6VWO-klas zo'n 10% gemiddeld een 8 of hoger haalt).
Zelf had ik tijdens mijn deelname de indruk dat het feit dat ik uit Nederland kom ook wel een handicap was. In de eerste plaats moest ik 's ochtends vroeg vertrekken en had ik bijgevolg practisch niet geslapen waardoor ik al vermoeid op het ingangsexamen kwam (ik viel 's ochtends zelfs nog in slaap, 's avonds op de terugweg in de trein ook geslapen). Er zaten nogal wat vragen in de redeneerproef waarvoor je goed moet kunnen hoofdrekenen (bijvoorbeeld breuken en decimalen vergelijken) wat de Vlamingen volgens mij wat beter kunnen. Daarnaast had ik de indruk dat in een deel van de analogieën woorden gebruikt werden die in Nederland niet normaal zijn maar in het Vlaams wel courant gebruikt worden (ik meen mij te herinneren dat het woord lavabo bijvoorbeeld gebruikt werd in de analogieën, een woord waarvan ik toen niet de betekenis kende).
Voor het kennisdeel hadden we een handicap met wiskunde en physica. De Vlamingen die kiezen voor een profiel met veel wiskunde krijgen 8 uur wiskundeles per week, met andere voor de (exacte) wetenschappen geschikte pakketten krijgen ze 6 uur wiskunde per week. In Nederland krijgen wij slechts 4 uur wiskunde B per week (was bij mij op school in ieder geval).
Als ik het goed heb dan leren ze op de Vlaamse scholen nog physica zoals het hoort, met de wiskundige basis. In Nederland hebben ze juist de wiskunde zo veel mogelijk uit de natuurkunde gehaald om het vak 'toegankelijker' te maken voor de mensen die er wat zwakker in zijn.
Ik durf niet te stellen dat het VWO minder theoretisch is dan het ASO (puur qua niveau gezien), wel is het minder formeel en meer op toepassing gericht en hebben de Vlaamse ASO-scholieren een groter aantal uren les per week (ik geloof zo'n 36 uur per week inclusief vakken als lo).
Het ingangsexamen is pittig maar dat moet ook weer niet overdreven worden. Met wiskunde en physica moet je wat geluk hebben, biologie en scheikunde zijn in principe geen probleem als je deze vakken op VWO-niveau hebt gevolgd. Zie wel dat je die paar deficiënties wegwerkt (voor scheikunde moet je bijvoorbeeld de atoomorbitalen en de VSEPR begrijpen wat in Nederland geen examenstof is). Je kan op de website van de organisatie van het ingangsexamen
lezen wat je moet kennen en begrijpen voor het ingangsexamen.
Bij het middagonderdeel heb je als Nederlander dus een kleine handicap bij de redeneerproef, de andere 2 proeven zouden voor Nederlanders en Vlamingen ongeveer even moeilijk/makkelijk moeten zijn.
In principe is het ingangsexamen een goede indicator ofdat je de geneeskundestudie aankan. Wanneer je daar zelfs na een paar keer nog niet voor slaagt dan kan je wellicht beter een andere studie kiezen, wanneer je er de 1ste of 2de keer voor slaagt dan heb je waarschijnlijk wel de capaciteiten om voor deze studie te slagen.
Als jij geslaagd bent voor het 1ste jaar verpleegkunde én jij hebt certificaten voor physica en chemie op VWO-niveau, dan mag je volgens mij meeloten. Ik raad je aan om ook wiskunde B op VWO-niveau te volgen en doe sowieso eens mee aan het ingangsexamen, je weet maar nooit pi.gif .