Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Anonymous
Artikelen: 0

*primaire kleuren, kleurenwiel*

Hallo,

ik maak mijn eindwerk over kleur en op elke site verschillen de primaire kleuren.

voor licht zijn deze blauw, rood en groen

voor verf zijn deze cyaan, geel en magenta

klopt dit?

en ik vind nergens een kleurenwiel, die klopt met deze primaire kleuren, zou u mij kunne helpen?

x

Eef
Anonymous

Re: *primaire kleuren, kleurenwiel*

ja dat heb ik gelezen,

heeft er iemand een kleurenwiel van de kleuren die ik kies ?

x
Anonymous

zou er iemand mij ook kunne vertellen wat tertiaier kleuren juist zijn?

eerst primaire kleuren, dat zijn er drie dan door twee primire kleuren bij elkaar te doen krijg je secundaire kleur, dat zijn er ook drie? en dan komen de tertiaire kleuren, maar hoe bekom je die en de welke zijn het als ik als primire kleuren bovenstaande (1e bericht) gebruik?

XXXXXXXxxxxxx
Vortex29

Volgens mij krijg je een tertiaire kleur als je een primaire kleur met een secundaire kleur mengt. Daar zou je er dan 6 stuks van moeten hebben.
Rogier

Volgens mij krijg je een tertiaire kleur als je een primaire kleur met een secundaire kleur mengt. Daar zou je er dan 6 stuks van moeten hebben.
En aangezien een secundaire kleur bestaat uit twee primaire kleuren, houdt een tertiaire kleur dus eigenlijk in: 3 primaire kleuren.

Het verwarrende is dat er soms wordt gezegd dat er drie secundaire kleuren zijn, maar dat is niet zo - iedere combinatie van twee primaire kleuren (dus ook waarbij je meer van de ene kleur neemt dan van de ander!) levert een secundaire kleur op. Als men het heeft over "de drie secundaire kleuren" worden dus de drie kleuren bedoeld die je met een 1:1 verhouding tussen twee primaire kleuren krijgt.

Bij tertiair gaat zoiets niet op, want er is maar één kleur die je krijgt in een 1:1:1 verhouding (namelijk wit bij additieve systemen zoals beeldschermen, en zwart bij subtractieve systemen zoals verf en printers). Misschien is het ook een conventie om tertiaire kleuren te zien als alle 1:1 combinaties tussen de primaire en "de drie secundaire" kleuren, dat zou neerkomen op 3 mogelijke tertiaire kleuren (namelijk alle 2:1:1 combinaties van primaire kleuren), andere combinaties zoals groen+cyaan zijn gewoon secundair.

In de terminologie die ik ken omvatten tertiaire kleuren in feite alle kleuren, want het betekent niet anders dan "bestaande uit 3 primaire kleuren" en daar kun je alles mee maken.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.
Noa

Rogier schreef:
Vortex29 schreef:...andere combinaties zoals groen+cyaan zijn gewoon secundair.

.

groen bestaat toch ook uit 2 kleuren? dus is groen + cyaan tog gewoon tertier?

Maar goed ik heb een wijze les geleerd :shock: dankjewel
Rogier

groen bestaat toch ook uit 2 kleuren?
Ligt eraan of je subtractieve of additieve kleuren hebt.

Monitors zijn additief en hebben rood, groen, blauw (RGB) als primaire kleuren.

Verf en printers zijn subtractief en hebben cyaan, magenta en geel (CMY) als primaire kleuren.

Cyaan kun je trouwens omschrijven als lichtblauw, ook wel turqoise, en magenta als licht paars, ook wel roze of violet.

(voorbeeld: ROOD, GEEL, GROEN, CYAAN, BLAUW, MAGENTA)

Als groen uit 2 kleuren bestaat heb je dus een subtractief systeem, en dan bestaat het uit cyaan + geel.
dus is groen + cyaan tog gewoon tertier?
Niet echt, want groen bestaat zelf uit cyaan en geel, dus in feite is groen+cyaan hetzelfde als geel+veel cyaan, en dat is nog steeds secundair (er komen maar 2 primaire kleuren aan te pas).
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.
Noa

rogier thnx :wink:
Rogier

Hier een overzichtje van additieve kleuren:

Primair:

ROOD

GROEN

BLAUW

Secundair: (deze drie bestaan uit 1:1 combinaties van primaire kleuren)

CYAAN (1:1 groen:blauw)

MAGENTA (1:1 rood:blauw)

GEEL (1:1 rood:groen)

Andere voorbeelden van secundaire kleuren:

ORANJE (2:1 rood:groen)

KERSEN (OFZOIETS?) (2:1 rood:blauw)

MINT (2:1 groen:blauw)

OLIJF (1:2 rood:groen)

PAARS (1:2 rood:blauw)

ZEEBLAUW (1:2 groen:blauw)

Voorbeelden van tertiaire kleuren:

WIT (1:1:1 rood:groen:blauw)

GRIJS (1:1:1 rood:groen:blauw op 50% sterkte)

LICHTROOD (ROZE?) (2:1 rood:cyaan = 2:1:1 rood:groen:blauw)

LICHTGROEN (2:1 groen:magenta = 1:2:1 rood:groen:blauw)

LICHTBLAUW (2:1 blauw:geel = 1:1:2 rood:groen:blauw)

LICHTCYAAN (HEEL LICHT BLAUW) (2:1 cyaan:rood = 1:2:2 rood:groen:blauw)

LICHTROZE (2:1 magenta:groen = 2:1:2 rood:groen:blauw)

LICHTGEEL (2:1 geel:blauw = 2:2:1 rood:groen:blauw)

Deze voorbeelden zijn allemaal vrij licht, maar er zijn ook donkerdere kleuren natuurlijk (zowel primair, secundair als tertiair), wanneer je ieder component minder sterk neemt.
Anonymous

Wat is dan de verhouiding van indigo en violet?

want dat is toch niet dezelfde als die van blauw en paars?

Waar kan je de verhoudinge vinden van het subtractief kleurensysteem dan?

XXXX

Sofie
Wouter_Masselink

Bij verf vormen de combinatie van de drie primaire kleuren (1:1:1) bruin en geen enkele andere kleur. wit en zwart zijn zogenaamde niet-kleuren.
"Meep meep meep." Beaker
bats

Bij verf vormen de combinatie van de drie primaire kleuren (1:1:1) bruin en geen enkele andere kleur. wit en zwart zijn zogenaamde niet-kleuren.
Dat bij verf de primaire kleuren blauw, rood en geel in een verhouding van 1:1:1 bruin geeft, daar ben IK het ook volkomen mee eens! Zij het dat de bruine kleur wat donkerder is, nl donkerbruin. Ik heb wel eens verf gemengt, blauw rood en geel en toen kreeg ik inderdaad een bruinachtige kleur.

Nu nog een vraagje.

Je hebt dus 3 primaire kleuren en 2 niet-kleuren(zwart en wit).

En je hebt 3 secondaire kleuren, maar volgens mij zijn er veel meer secondaire kleuren. Bijv. blauwgroen, dat is toch ook een secondaire kleur? Want als je blauwgroen wilt hebben dat is toch een mengsel van blauw met een kleinbeetje geel. (Of blauwpaars dat is blauw met een heel klein beetje rood).

En bij de tertiare kleuren zijn er toch ook meer dan 1, want roodbruin of geelbruin, dat zijn toch kleuren waar je bij roodbruin, een beetje blauw, veel rood en een beetje geel voor nodig hebt en geelbruin heb je natuurlijk wat meer geel voor nodig, dus dat zijn toch ook tertiare kleuren? Of heb je bij secondair en tertiaar nog weer sub-kleuren, dus blauwgroen is sub-secondair en geelbruin is sub-tertiair?

En heten de kleuren die gemaakt zijn met een niet-kleur complementaire kleuren? Bijv. roze is rood met wit. Rood een kleur en wit een niet-kleur.

Of donkerrood dat is toch rood met een beetje zwart? En donkerroze is toch rood met wit en een beetje zwart, daar zitten zelfs 2 niet-kleuren in?Dan zullen van de complementaire kleuren wel het meeste van bestaan.

Overgens had ik eerder in een topic beweerd dat grijs een kleur is, dat is alleen bij licht het geval, maar bij verf toch niet? Want dat zijn toch 2 niet-kleuren, zwart en wit?

De beschreven kleuren hierboven hebben allemaal betrekking met verf mengen en GEEN licht.
Feemonster

Je zegt zelf "blauw groen is toch een mengeling van blauw met een BEETJE geel"

bij secundaire kleuren moet je de verhouding 1:1 gebruiken, dus als je evenveel geel als blaw neemt krijg je groen

*

Terug naar “Natuurkunde”