Bij verf vormen de combinatie van de drie primaire kleuren (1:1:1) bruin en geen enkele andere kleur. wit en zwart zijn zogenaamde niet-kleuren.
Dat bij verf de primaire kleuren blauw, rood en geel in een verhouding van 1:1:1 bruin geeft, daar ben IK het ook volkomen mee eens! Zij het dat de bruine kleur wat donkerder is, nl donkerbruin. Ik heb wel eens verf gemengt, blauw rood en geel en toen kreeg ik inderdaad een bruinachtige kleur.
Nu nog een vraagje.
Je hebt dus 3 primaire kleuren en 2 niet-kleuren(zwart en wit).
En je hebt 3 secondaire kleuren, maar volgens mij zijn er veel meer secondaire kleuren. Bijv. blauwgroen, dat is toch ook een secondaire kleur? Want als je blauwgroen wilt hebben dat is toch een mengsel van blauw met een kleinbeetje geel. (Of blauwpaars dat is blauw met een heel klein beetje rood).
En bij de tertiare kleuren zijn er toch ook meer dan 1, want roodbruin of geelbruin, dat zijn toch kleuren waar je bij roodbruin, een beetje blauw, veel rood en een beetje geel voor nodig hebt en geelbruin heb je natuurlijk wat meer geel voor nodig, dus dat zijn toch ook tertiare kleuren? Of heb je bij secondair en tertiaar nog weer sub-kleuren, dus blauwgroen is sub-secondair en geelbruin is sub-tertiair?
En heten de kleuren die gemaakt zijn met een niet-kleur complementaire kleuren? Bijv. roze is rood met wit. Rood een kleur en wit een niet-kleur.
Of donkerrood dat is toch rood met een beetje zwart? En donkerroze is toch rood met wit en een beetje zwart, daar zitten zelfs 2 niet-kleuren in?Dan zullen van de complementaire kleuren wel het meeste van bestaan.
Overgens had ik eerder in een topic beweerd dat grijs een kleur is, dat is alleen bij licht het geval, maar bij verf toch niet? Want dat zijn toch 2 niet-kleuren, zwart en wit?
De beschreven kleuren hierboven hebben allemaal betrekking met verf mengen en GEEN licht.