Moderator: physicalattraction
Aha, dat maakt het verhaal al heel wat duidelijker. Dank je PW. Zeg je daarmee ook dat het bestaan van die deeltjes puur speculatief is ?Kortom, imagaire deeltjes zijn niks meer dan wiskundige, of natuurkundige omschrijvingen van de interactie tussen reele deeltjes.
Ik denk dat de meesten het hier niet mee eens zullen zijn.Natuurkunde is per definitie speculatief. Het beschrijft de natuur.
Ik kan DePurpereWolf wel volgen als hij zegt dat zelfs exacte wetenschappen deels speculatief zijn, omdat je altijd moet beginnen vanuit bepaalde axioma's. Theorieontwikkeling dient dan voor wetenschap die speculatiever is dan de rest.Paul_1968 schreef:Ik denk dat de meesten het hier niet mee eens zullen zijn.
In Theorieontwikkeling is speculeren ook uit den boze heb ik begrepen.
Wat bedoel je met speculatief? Kijk, die virtuele deeltjes zijn per definitie niet waar te nemen dus kun je ook onmogelijk zeggen of ze 'echt' bestaan of niet. Je kan je bijv. ook afvragen of energie en impuls 'echt' bestaan. Het zijn grootheden die we niet kunnen zien, maar we gebruiken ze wel om de natuur op een correcte manier te beschrijven.Aha, dat maakt het verhaal al heel wat duidelijker. Dank je PW. Zeg je daarmee ook dat het bestaan van die deeltjes puur speculatief is ?
Dat is eigenlijk waar het mij ook om gaat. Ik denk dat nl. ook, maar had het nog niet iemand anders op het forum zien schrijven.Ik kan DePurpereWolf wel volgen als hij zegt dat zelfs exacte wetenschappen deels speculatief zijn, omdat je altijd moet beginnen vanuit bepaalde axioma's. Theorieontwikkeling dient dan voor wetenschap die speculatiever is dan de rest.
Je hebt volkomen gelijk. De virtuele deeltjes beschrijven - samen met alle andere fysicawetten - de natuur. Maar aangezien het onmogelijk is om te zeggen of ze "echt" bestaan, zou het mogelijk kunnen zijn dat de complete fysica ernaast zit (dat geloof ik zelf niet, want ik zou zelf niets kunnen bedenken dat de natuur op zo'n correcte manier beschrijft). Waar ik naartoe wil is de vraag ofdat we, stoelend op deze beschrijvingen, zomaar mogen aannemen dat theorieën die een andere beschrijving (die strijdig is met de heersende opvatting) proberen te zoeken voor de natuur, onjuist zijn.Math-E-Mad-X schreef:Wat bedoel je met speculatief? Kijk, die virtuele deeltjes zijn per definitie niet waar te nemen dus kun je ook onmogelijk zeggen of ze 'echt' bestaan of niet. Je kan je bijv. ook afvragen of energie en impuls 'echt' bestaan. Het zijn grootheden die we niet kunnen zien, maar we gebruiken ze wel om de natuur op een correcte manier te beschrijven.
De virtuele deeltjes vormen slechts een beschrijving van de natuur.
Dankjewel, Klintersaas. Ik denk dat we niet af- maar op-dwalen. pi.gifKlintersaas schreef:Je hebt volkomen gelijk. De virtuele deeltjes beschrijven ... proberen te zoeken voor de natuur, onjuist zijn.
Ik vrees dat we echter afdwalen.
Oh, dan lijkt het erop dat die virtuele deeltjes ook "virtuele krachten" zouden kunnen worden genoemd. Het zijn dus geen deeltjes, maar een oplossing van een wiskundige vergelijking. Ik zal eens op m'n gemak die link gaan bestuderen. Dank voor je bijdrage.hier staat wat ze zijn. ...Er is dus niets speculatief aan die 'deeltjes' (ze zijn maar een definitie van een wiskundige term in een theorie) (in dezelfde betekenis als er is niets speculatief aan 'versnelling').
It is meaningless to argue whether they are or are not there, as they cannot be observed.