Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
Prof. Algebra
Artikelen: 0
Berichten: 12
Lid geworden op: zo 20 feb 2005, 14:29

Vragen/uitleg/opmerkingen minicursus differentieren

Plaats in deze topic je vragen en opmerkingen over de [minicursus] DIFFERENTIËREN.

Er is ook een volledig overzicht van alle cursussen, FAQ's en handleidingen
K. Jansen
Artikelen: 0
Berichten: 510
Lid geworden op: wo 18 aug 2004, 21:48

Re: Vragen/uitleg/opmerkingen minicursus differentieren

Misschien is het een idee om bij elke les enkele vragen met te plaatsen m.b.t. tot dat hoofdstuk. Zodat je zelf kan kijken of je enkele opgaven kan oplossen. De antwoorden op de vragen zou je b.v. in het wit kunnen typen. Veel succes met de cursus, en ik zal zeker proberen differentieren onder de knie te krijgen.
Gebruikersavatar
Math
Artikelen: 0
Berichten: 1.460
Lid geworden op: zo 06 feb 2005, 13:16

Re: Vragen/uitleg/opmerkingen minicursus differentieren

De bedoeling is om een cursus aan te bieden over differentiëren in de vorm van een naslagwerk, een almanak en een leerstof.

Uiteraard, opgaves zijn gemakkelijk om te controleren of je het ook begrepen hebt, maar hoort niet bij de oorspronkelijke doelstelling van de cursus. Wil je echter controleren of je opgaves goed hebt gemaakt, d.w.z. je begrijpt de stof of een gedeelte van de stof van de cursus en wilt enkel het antwoord controleren (de berekening / manier van aanpakken kun je tenslotte halen uit de cursus) dan kan dit bijv. online doen. Klik daarvoor hier

Kom je er dan nog niet uit of denk je dat er ergens in je berekening iets fout is gegaan waar je zelf niet achter kunt komen, dan kun je alsnog die vraag stellen. Maar je begrijpt, veel vragen zullen dan al beantwoord zijn...
<i Iets heel precies uitleggen roept meestal extra vragen op</i
peterdevis
Artikelen: 0
Berichten: 1.404
Lid geworden op: ma 05 apr 2004, 15:52

Re: Vragen/uitleg/opmerkingen minicursus differentieren

In de formele definitie stel je dat f'(x) = lim ( f(x+h)-f(x))/h met h->0

Je kan echter ook stellen dat f'(x) = lim (f(x)-f(x-h))/h met h->0

Kun je bewijzen dat voor alle f beide definities een zelfde afgeleide opleveren?
het zien duurt een seconde, de gedachte blijft voor altijd

"Blauw"
Gebruikersavatar
Rogier
Artikelen: 0
Berichten: 5.679
Lid geworden op: di 27 apr 2004, 13:40

Re: Vragen/uitleg/opmerkingen minicursus differentieren

peterdevis schreef:In de formele definitie stel je dat f'(x) = lim ( f(x+h)-f(x))/h met h->0

Je kan echter ook stellen dat f'(x) = lim (f(x)-f(x-h))/h met h->0

Kun je bewijzen dat voor alle f beide definities een zelfde afgeleide opleveren?
Ja, als limh->0 bestaat wil dat zeggen dat h zowel van onderen als van boven 0 kan naderen, met hetzelfde resultaat. M.a.w. het maakt niet uit als je in de limiet h vervangt door -h.

Dat zou anders zijn geweest als er een pijltje omhoog of omlaag had gestaan, dan mag h maar van één kant naar nul gaan.

Verder staat er (weliswaar sumier) aangegeven dat het om continue functies gaat, en in dat geval zijn f(x+h) en f(x-h) sowieso hetzelfde als h naar 0 gaat.

(edit: vergeet deze zin maar, was geen geldig argument)

Je zou de afgeleide zelfs kunnen definiëren als limh->0( f(x+h) - f(x-h) ) / 2h.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.
Anonymous
Artikelen: 0

Re: Vragen/uitleg/opmerkingen minicursus differentieren

ik heb een opmerking over de productregel. je deze ook beschouwen als techniek om de afgeleide van ingewikkeldere functies te bepalen.

Stel je weet weten wat de afgeleide is van f(x)=1/x.

hiervoor gebruik je een trucje:

kies nou een andere functie g(x)=x.

Stel dat p(x)=f(x)*g(x)=1 als x !=0

er geldt dus dat p'(x)=0.

dus 0 =f'(x)g(x)+f(x)g'(x)

0 =f'(x)x+1/x *1

0 =f'(x)x+1/x

dus f'(x)=-1/x²

en dat klopt wel..met de regel als (xa)'=nxa-1

en zo kun je deze technieken voor andere functies gebruiken en misschien ook voor primitieven, en natuurlijk hoeft p(x) niet altijd gelijk te zijn aan 1. ..
Gebruikersavatar
aaargh
Artikelen: 0
Berichten: 1.279
Lid geworden op: do 23 dec 2004, 00:12

Re: Vragen/uitleg/opmerkingen minicursus differentieren

Ik denk dat ik nu wel weet wat differentieren is maar wat is het nut?
Anonymous
Artikelen: 0

Re: Vragen/uitleg/opmerkingen minicursus differentieren

Als je niet weet wat het nut is, weet je niet volledig wat differentieren is.
sdekivit
Artikelen: 0
Berichten: 704
Lid geworden op: do 09 dec 2004, 18:30

Re: Vragen/uitleg/opmerkingen minicursus differentieren

CrantAricel schreef:ik heb een opmerking over de productregel. je deze ook beschouwen als techniek om de afgeleide van ingewikkeldere functies te bepalen.

Stel je weet weten wat de afgeleide is van f(x)=1/x.

hiervoor gebruik je een trucje:

kies nou een andere functie g(x)=x.

Stel dat p(x)=f(x)*g(x)=1 als x !=0

er geldt dus dat p'(x)=0.

dus  0 =f'(x)g(x)+f(x)g'(x)

      0 =f'(x)x+1/x *1

      0 =f'(x)x+1/x

dus f'(x)=-1/x²

en dat klopt wel..met de regel als (xa)'=nxa-1

en zo kun je deze technieken voor andere functies gebruiken en misschien ook voor primitieven, en natuurlijk hoeft p(x) niet altijd gelijk te zijn aan 1. ..
dit hoort meer thuis in het hoofdstukje trucs, want 1/x kun je , zoals je zegt, gewoon differentieren met de machtregel en dus is de productregel eigenlijk overbodig.
Gebruikersavatar
Syd
Artikelen: 0
Berichten: 1.107
Lid geworden op: ma 08 dec 2003, 12:40

Re: Vragen/uitleg/opmerkingen minicursus differentieren

Ik denk dat ik nu wel weet wat differentieren is maar wat is het nut?


Het grote nut is dat je minima en maxima kunt berekenen. En als je verder bent in de wetenschap zijn de mogelijkheden en toepassingen eindeloos...
Anonymous
Artikelen: 0

Re: Vragen/uitleg/opmerkingen minicursus differentieren

Nut?

op eerste zicht: geen

maar zoals gezegd: minima, maxima...

Klein vb dat al iets of wat praktijkgericht is..

Gegeven een metalen plaat, 1m lang

gevraagd: maak hiervan een dakgoot met rechtopstaande zijden

dus je maakt van (wat volgt zijn doorsneden...)

___________________

iets in aard van

Code: Selecteer alles

|         |

|_____|
gevraagd is: zoek het maximale volume dat je op die manier kan construeren met die plaat... (lengte speelt niet echt rol.. neem dus maximale volume per lengte-eenheid)

vraag naar oplossing als jet niet vind (niet zo moeilijk)

nu, eens je functies van R^2 -> R hebt kan je veel verder gaan.... op hetzelfde voorbeeldje:

niet beide zijden loodrecht maar 1 zijde loodrecht, andere zijde heeft een bepaalde hoek, zodat je als doorsnede een trapeziumvorm krijgt...

ander nut: raaklijnen...

ander nut: (heel erg belangrijk nut zelfs!) Taylorontwikkeling....

Stelling van Taylor zegt dat er een c bestaat tussen x[0] en x:

f(x)=f(x[0])+f'(x[0])*(x-x[0])+[f''(x[0])*(x-x[0])^2]/2+[f'''(x[0])*(x-x[0])^3]/3!+...+[f(n keer afleiden)(x[0])*(x-x[0])^n]/n!+[f(n+1 keer afleiden)©*(x-x[0])^(n+1)]/(n+1)!

nogal warrige notatie... voor in maple:

Sum((diff(f(x),x$k)(x[0])*(x-x[0])^k)/k!,k=0..n) + (diff(f(x),x$(k+1))©*(x-x[0])^(k+1))/(k+1)!;

waarbij de laatste term de sluitterm van lagrange wordt genoemd...

mss lukt het om zo op te schrijven:

Code: Selecteer alles

/  n   /  k                                     /  k+1                        

|----- | d       |                        k |   | d            |                  (k + 1)

|     |---- f(x)|          (x - x[0])   |   |------ f(x) |     (x - x[0])       

|  )   |   k     |  (x[0])                 |   |   k+1       |(c)                  

| /     dx      /                           |    dx          /                  

|----- --------------------------      | + -------------------------------

k = 0        factorial(k)             /          factorial(k + 1)        
hiermee kan je een benadering, in de buurt van het punt x[0], maken voor eender welke functie die voldoende afleidbaar is... je kan immers enkele keren afleiden.. sommige functies oneindig keer, andere een beperkt aantal keer.. hang af van de continuiteit...

ik weet niet of er aandacht geschonken is aan de afleidbaarheid in de minicursus...

deze valt dan ook terug uit te bereiden tot hogere orden van functies...

voor mensen met maple moet je maar eens volgende doorlopen

Code: Selecteer alles

plot([sin(x),mtaylor(sin(x),x,8)],x=-Pi..Pi,color=[blue,red]);

plot([sin(x),mtaylor(sin(x),x,8)],x=-6/4*Pi..6/4*Pi,color=[blue,red]);
rood= benadering

blauw= functie sin(x)

duidelijk een bandering in omgeving van het punt x=0...

mvg

Andy
Andy
Artikelen: 0
Berichten: 294
Lid geworden op: za 30 apr 2005, 22:15

Re: Vragen/uitleg/opmerkingen minicursus differentieren

nja, die taylorreeks toch niet goed uitgekomen...

mss zo..

Code: Selecteer alles

/  n   /  k                             /  k+1                             

|----- | d         |                 k|   | d           |              (k + 1)

|     |---- sin(x)|(x[0]) (x - x[0]) |   |------ sin(x)|(c) (x - x[0])       

|  )   |   k       |                  |   |   k+1       |                     

| /     dx        /                  |    dx          /                     

|----- -------------------------------| + ------------------------------------

k = 0          factorial(k)          /             factorial(k + 1)          
Andy
Artikelen: 0
Berichten: 294
Lid geworden op: za 30 apr 2005, 22:15

Re: Vragen/uitleg/opmerkingen minicursus differentieren

alle, die sin(x) moet ge dus vervangen door f(x), mijn excuses
Gebruikersavatar
TD
Artikelen: 0
Berichten: 24.578
Lid geworden op: ma 09 aug 2004, 17:31

Re: Vragen/uitleg/opmerkingen minicursus differentieren

Zoiets?

Afbeelding
Andy
Artikelen: 0
Berichten: 294
Lid geworden op: za 30 apr 2005, 22:15

Re: Vragen/uitleg/opmerkingen minicursus differentieren

nja, nie helemaal, maar trekt er goed op...

uw afgeleiden in u som moet ge evalueren in x[0] en uw n+1e afgeleide in het punt c... is nogal moeilijk om met maple da in orde te krijgen...

Afbeelding

dit zou het moeten zijn...

wat is trouwens een goede andere manier om hier wisk formules derop te zetten buiten omslachtig met images te werken?

Terug naar “Wiskunde”